Zima udeřila
Zima ukázala pravou tvář
V lednových Jižních listech byla otištěna fotografie rozkvetlé sakury na Jugoslávské ulici v Zábřehu. A nebylo se co divit. Teploty lámaly více než dvě století staré rekordy, zvířata se probouzela ze zimního spánku a také flora byla zmatená. Vypadalo to, že globální oteplování přišlo ještě dřív, než odhadovaly nejvíce pesimistické prognózy. Ale zima si dala jen načas. Koncem ledna a začátkem února udeřila s plnou silou. Za zatažené oblohy se sypaly spousty sněhu a když se vyjasnilo, začala se rtuť v teploměru choulit na více než dvaceti stupních mrazu.V plném nasazení byly veškeré mechanismy na odklízení sněhu, už tak špatná situace na sídlištích Dubina a Bělský Les se stala ještě horší. Auta svátečních řidičů sice odpočívala pod pořádnou sněhovou duchnou, zavalena sněhem, ale kdo chtěl vyjet a neměl lopatu, tak měl v řadě případů smůlu.
Vyjeli jsme s Josefem Dankovičem, velitelem stanice Hrabůvka Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje na obhlídku sídlišť Dubina a Bělský Les. Na několika místech byla auta zaparkována tak, že při průjezdu osobního auta bylo na každé straně k dispozici jen pár centimetrů. Představit si, že tam má projet hasičské auto,bylo nemožné. A o projetí vysokozdvižné plošiny bylo bláznivé jen uvažovat! Jako by už nebyla zmetkem celá dopravní situace na těchto sídlištích, ještě ji musejí zhoršovat nezodpovědní řidiči, kteří auto postaví kamkoliv, ale aby na něj viděli. Ve dvorech bloků na sídlišti Bělský Les, v nichž jsou garáže, musí mít plošina problémy i v létě. Vypadá to, jako by si architekt, který sídliště vymyslel, vůbec nepřipouštěl, že by snad někdo v těchto domech potřeboval pomoc lékaře, hasičů, nebo kohokoliv jiného. Při pohledu na tento stav si člověk ani nechtěl připouštět situaci, kdy by třeba na sídlišti začalo pořádně hořet.
O úklid komunikací v zimě se starají v obvodu čtyři firmy, z nichž jednou je firma SEKOS. V ní je dispečer Jaromír Frnka.
Na kolik odhaduje spad sněhu do 14. února?
" My odhadujeme spad tak minimálně 40 cm sněhu. V místech, kde byl sníh navátý, tak ho bylo tolik,že pluhy neprojely a musel cestu uvolnit nakladač."
Jak jste vybaveni technikou?
"Máme tři traktory, dva sypače, dva malé nakladače a tři velké. Pro všechny v obvodu zajišťujeme chemický posyp a strusku."
Jak údržby probíhá?
"Máme samozřejmě stanovený operační plán údržby vozovek. Ten stanovuje výjezd při spadu sněhu nebo při tvorbě náledí. Ale samozřejmě reagujeme i operativně, např. pokud dostaneme nějaký podnět z odboru úřadu."
Která z podob zimy je pro vás nejmíň příjemná?
"Zima je zima, to je jedno, jaká je. Je třeba dobře uplužená cesta, na níž se dobře jezdi a když přijde obleva, musíme vyjet plužit. Nebo třeba pro někoho nesmyslně solíme. Ale když pršelo a očekává se mráz, tak to je prevence. Co přijde, to musíme řešit. Nepříjemné je, když ušlapaný sníh trochu roztaje a pak zmrzne. Led se velmi těžko odstraňuje a špatně se na něm drží posyp. Ideální by bylo, kdyby sněžilo jen v noci a my to stihli uklidit, než sníh našlapou lidé a ujezdí auta. Ale to je jen zbožné přání."
Jak se vám uklízejí parkoviště na sídlištích, nebylo by lepší je plužit dopoledne, když jsou auta pryč?
"Na parkovišti se pluží pouze průjezd, takže je to v podstatě jedno, jestli tam auta jsou nebo ne. Jde jen o to, aby lidé nestavěli auta tak, že náš pluh pak nemá absolutně šanci tam projet. Naším úkolem je, abychom snižovali následky zimy, aby chodníky a silnice byly méně nebezpečné. Ale lidé by si měli uvědomit, že se pohybují pěšky i auto po zimních komunikacích a tomu přizpůsobit svou chůzi či jízdu."