Informace SON – Aktualizace vyhlášky č. 372/2001 Sb.

Jde o vyhlášku, která s účinností od 1. ledna 2002 nově stanovila pravidla pro rozúčtování nákladů na teplo na vytápění a teplé užitkové vody mezi konečné spotřebitele v zúčtovací jednotce za zúčtovací období. Dosavadní zkušenosti z poraden SON potvrzují, že jde o poměrně složitý problém, navíc komplikovaný tím, že se jedná o vůbec nejdražší služby spojené s užíváním bytu. V rámci možností chceme proto připomenout alespoň některé aktuální informace a rady s blížícím se termínem rozúčtování nákladů na teplo a TUV. Seznámit spotřebitele písemným způsobem o vyúčtování vlastníky domů a bytů. Ten se posunul o jeden měsíc, nově do 4 měsíců od ukončení zúčtovacího období, t.j. do konce dubna tohoto roku.

Povinný obsah vyúčtování, které musí vlastník budovy, případně poskytovatel služby dodržet, je uveden v § 7 vyhl. 372/2001 Sb. – mimo jiné stanoví:

Náklady na tepelnou energii na vytápění rozdělí vlastník, nikoliv odborná firma, na dvě složky – základní a spotřební. Základní složka, která činí 40 – 50 % nákladů, se rozdělí podle podlahových ploch bytů a zbytek pak podle odečtů poměrových bytových měřidel – spotřební složka.

Omezení rozdílů v nákladech na vytápění, které nesmějí – vztaženo na započitatelné plochy, překročit u konečných spotřebitelů 40 % od průměru, je-li rozúčtování prováděno u spotřebitelů s měřením nebo indikací. Doporučuje se však toto omezení při enormním šetření spotřebitele zpřísnit maximálně na 25 %, protože by byli znevýhodněni ostatní spotřebitelé s většími náměry.

Povinnost vlastníka seznámit spotřebitele na jeho žádost s podklady, ze kterých vyúčtování vychází, případně se způsobem rozúčtování na ostatní spotřebitele. Lhůta a způsob reklamace vůči vyúčtování konečným spotřebitelem nesmí být kratší než 21 dnů.

V případě uznání reklamace se nově stanoví lhůta konečného vyúčtování do 30 dnů od uplatnění reklamace. Splatnost nedoplatku nebo přeplatku do 7 kalendářních měsíců po uplynutí zúčtovacího období, pokud byly uplatněny uznané reklamace, ještě o měsíc déle.

Doporučujeme nájemníkům – spotřebitelům. Provádějte si průběžnou kontrolu spotřebovaného tepla buď pravidelným odpisem (měsíčně) z fakturačního měřidla (na patě domu), spolu s porovnáním plateb za předchozí zúčtovací období a s porovnáním růstu cen.

Závěrem připomínáme, že Informační poradna MO SON se koná druhý čtvrtek 9.března 2006 od 16,00 hod. v KD Odra ve Výškovicích.

Břetislav Spurný