Domovníci pomáhají nájemníkům i obvodu
Kromě starosti o úklid obvodu a garážová stání je stěžejní činnosti Majetkové správy Ostrava-Jih (MSOJ) péče o domy a byty. V současné době obhospodařuje necelou čtyřtisícovku obecních bytů a nebytových prostor a do konce roku převodem z jiné realitní společnosti přibere do péče dalších tisíc šest set.
Pracovníkům majetkové správy zejména v domech s větším počtem bytů významně pomáhají domovníci. Jejich spolupráce není na „Jihu“ novinkou. O podmínkách domovnictví v obecních domech rozhodla Rada městského obvodu Ostrava-Jih už před šestnácti lety na jaře roku 1998. A v současné době jich MSOJ na dohodu zaměstnává pětašedesát.
O co se domovníci zejména starají? Spolupracují hlavně s techniky a hlásí jim závady v domech i na technickém zařízení, provádějí kontrolu dodržování bezpečnostních a požárních předpisů i ostatních norem v domě, ale i kontrolu stavu měřidel v domě. Také dohlížejí na provádění úklidu společných prostor, uzamykání vchodových dveří v nočních hodinách, v případě potřeby spolupracují i s Policií ČR.
Na žádost správce domu doručují domovníci nájemníkům bytů různé písemnosti, jako je roční vyúčtování služeb, hromadná oznámení změn výše nájemného, ale i výpočtové listy při hromadných změnách. Spolupracují také při kontrole počtu přihlášených osob v jednotlivých bytech pro vyúčtování nákladů služeb spojených s užíváním bytů. Jejich povinností je i dodržovat právo nájemníků bytů na soukromí a chránit případná osobní data zjištěná v rámci výkonu práce domovníků. Celoroční povinností domovníků je kontrola zabezpečení venkovních schodišť domu a chodníků k domu přilehlých.
S domovníky spolupracuje MSOJ u ověřování řádně označených domovních zvonků i označování sklepů přidělených jednotlivým bytům. Mají pro nájemníky i spolupracující firmy také klíče od společných prostor.
Rozhodnutím Rady městského obvodu Ostrava-Jih jsou domovníci za svou práci pravidelně měsíčně odměňováni. Bez obětavé spolupráce domovníků si pracovníci MSOJ péči o domy a byty u větších domů neumějí představit. Výsledkem jejich práce je nejen větší spokojenost nájemníků příslušných domů s bydlením, ale i potvrzení toho, že vedení obvodu před šestnácti lety rozhodlo správně. Ing. Pavel Pasek, ředitel Majetkové správy Ostrava-Jih