Elektronický nástroj. K čemu slouží v rámci veřejných zakázek u nás na Jihu?
Neznalost či nedostatek faktů byly a jsou spolehlivým zdrojem zavádějících a zkreslujících informací v jakékoli oblasti. Také elektronizace veřejných zakázek v našem obvodu čelí obdobné dezinterpretaci. Přitom právě zavedení elektronického nástroje přispělo k prvnímu místu v celorepublikovém srovnání zadavatelů veřejných zakázek v kategorii městských obvodů.
Úřad městského obvodu Ostrava-Jih
Jedním z důvodů, proč Jih cenu „Neplejtvák a dobrý zadavatel“ letos v září získal, byla elektronizace veřejných zakázek mnohem dříve, než to požadoval zákon, a v mnohem větším rozsahu než bylo obvyklé.
Jak to v našem městském obvodu bylo a je s elektronizací veřejných zakázek prostřednictvím elektronického nástroje?
Elektronický nástroj není „systém, který umožňuje snadno a přehledně nakupovat nejrůznější zboží nebo služby“. Elektronický nástroj je prostředek k elektronické administraci veřejných zakázek a jeho základní funkcí je elektronická komunikace s dodavateli, šifrování a podávání nabídek v elektronické podobě, pořádání elektronických aukcí, zavedení dynamického nákupního systému (DNS) apod. Elektronický nástroj může zároveň plnit funkci certifikovaného profilu zadavatele určeného pro uveřejňování dokumentů spojených se zadáním, průběhem a výsledkem veřejných zakázek. Nejedná se tedy o nákupní portál.
Veřejná zakázka na nákup elektronického nástroje byla zahájena výzvou dne 23. 5. 2016. Výzva byla zaslána datovou schránkou pěti dodavatelům, konkrétně: Elza soft s.r.o., B2B CENTRUM a.s. a Osigeno s.r.o., kteří nabídku nepodali a společnostem QCM, s.r.o. a Tender systems s.r.o., kteří nabídku podali. Zadávací dokumentace byla současně uveřejněna na profilu zadavatele. Mimo okruh oslovených dodavatelů byla zadavateli doručena nabídka společností Syntaxit, s.r.o.. Jelikož samotný fakt, že dva účastníci zadávacího řízení mají stejnou osobu jednatele, či jsou majetkově propojeni, nebyl a není ani podle novely zákona o zadávání veřejných zakázek důvodem k jejich vyloučení ze soutěže, byly hodnotící komisí následně posuzovány tři nabídky.
Dodavatelé QCM, s.r.o. a Syntaxit, s.r.o. byli následně ze soutěže vyloučeni na základě formálních nedostatků v nabídkách obou účastníků. Jak vyplývá z důvodové zprávy k usnesení rady městského obvodu č. 3120/76 ze dne 21. 7. 2016 na III. jednání hodnotící komise prezentoval uchazeč Tender systems s.r.o. modelový případ administrace veřejné zakázky dle zadání hodnotící komise, která se zaměřila na konkrétní funkcionality systému, ale jelikož hodnotící komise měla k posouzení nabídku pouze jednoho účastníka bez možnosti porovnání jiných technických řešení, rozhodla doporučit zadavateli, aby využil práva neuzavřít smlouvu s účastníkem zadávacího řízení dle Čl. VII. Podmínek výzvy a veřejnou zakázku zrušil.
Opakovaná výzva k podání nabídek byla uveřejněna na profilu zadavatele 12. 8. 2016. Výzva byla zaslána datovou schránkou tentokrát dokonce sedmi dodavatelům, a to konkrétně: ALTAIR SOFTWARE s.r.o., Hirst, a.s., PPE.CZ s.r.o., AGENTURA KDV CZECH v.o.s., Elza soft s.r.o., B2B CENTRUM a.s. a Osigeno s.r.o., společnosti QCM a Syntaxit tedy mezi nimi nebyly. Zadávací dokumentace byla opět současně uveřejněna na profilu zadavatele. Zadavatel obdržel pouze jednu nabídku, a to společnosti QCM, s.r.o.. Nabídnutý elektronický nástroj E-ZAK měli členové hodnotící komise možnost testovat a poté, co jej porovnali s prezentovaným elektronickým nástrojem společnosti Tender systems s.r.o. rozhodli doporučit radě městského obvodu výběr dodavatele, o čemž také rada městského obvodu svým usnesením č. 3384/84 ze dne 22. 9. 2016 rozhodla.
Jednoznačně nelze tvrdit, že „úplně stejný nástroj (dokonce v daleko větším rozsahu) poskytuje společnost Tender systems Statutárnímu městu Ostrava“, neboť SMO využívá elektronický nástroj Tender systems, za částku min. 912 000,00 Kč bez DPH za čtyři roky plnění, zatímco městský obvod Ostrava-Jih pořídilo elektronický nástroj za částku 1 187 000,00Kč bez DPH za čtyři roky plnění ovšem včetně vývoje aplikace na míru pro posuzování a hodnocení nabídek přijatých v rámci dynamického nákupního systému a dále včetně předpokládaného objemu případných budoucích vývojových prací, které nejsou v hodnotě veřejné zakázky SMO zahrnuty. Větším rozsahem je tedy zřejmě myšlen tzv. Systém sdružených nákupů, jež SMO zadalo v samostatném zadávacím řízení dodavateli Tender systems s.r.o. za nabídkovou cenu 18 790 400,00 Kč bez DPH.
Od prvního uveřejnění po zvýšení transparentnosti v současnosti
První veřejná zakázka byla uveřejněna na profilu zadavatele 16. dubna 2012, a to na základě tehdejší platné legislativy. Rozsah uveřejněných informací byl velmi omezen, např. u zakázek malého rozsahu, kterou je i veřejná zakázka na nákup elektronického nástroje, byla uveřejňována pouze smlouva s vybraným dodavatelem. Výzva k podání nabídek byla odesílána adresně omezenému okruhu dodavatelů. Až rozhodnutím rady městského obvodu, usn. č. 608/13, ze dne 9. 4. 2015 byl tento postup upraven směrem k větší transparentnosti, a to když rada schválila nové znění Zásad pro zadávání veřejných zakázek a stanovila v nich, že veřejné zakázky nad 500 tis. Kč bez DPH budou zadány radou na základě písemné výzvy k podání nabídky a současném zveřejnění na profilu zadavatele. To znamená uveřejnění kompletní zadávací dokumentace a rovnocenná možnost pro široký okruh dodavatelů podat nabídku. Další krok k lepší informovanosti dodavatelů udělala rada svým rozhodnutím ze dne 15. 12. 2015, usn. č. 1945/49, když snížila finanční limit pro veřejné zadávání z 500 tis. na 300 tis. Kč bez DPH (s účinností od 1. 1. 2016). Je tedy zavedeným standardem, že profil zadavatele obsahuje nejen kompletní zadávací dokumentaci, dodatečná vysvětlení zadávací dokumentace, seznam účastníků zadávacího řízení, ale také smlouvy, jejich dodatky a nakonec i informace o splnění veřejných zakázek.
Informace o veřejných zakázkách jsou k dispozici na zakazky.ovajih.cz