Novinky v ostravské MHD
Dopravní podnik Ostrava se stal jedním z velmi úspěšných žadatelů o dotace EU spadající do programového období 2007 – 2013 a patří mezi nejúspěšnější žadatele o dotace v rámci Programu švýcarsko-české spolupráce, z Evropských fondů – Fondu soudržnosti a z veřejné podpory Ministerstva životního prostředí.
S využitím dotací fondu EU ROP Moravskoslezsko pořídil Dopravní podnik Ostrava nejmodernější technologie pro odbavování cestujících a řízení provozu městské hromadné dopravy se zaměřením na zvýšení kvality služeb, informovanosti, bezpečnosti cestujících, cestovního komfortu a v neposlední řadě dostupnosti jízdních dokladů. Využita byla také dotační pobídka v oblasti obnovy vozového parku autobusů, a to obměnou za vozidla s pohonem na stlačený zemní plyn CNG. V oblasti dopravní infrastruktury dochází k rekonstrukcím tramvajových zastávek vedoucích k vyšší bezpečnosti a komfortu cestujících.
Nejvíce viditelným projektem, z pohledu cestujících, je zavedení novinky v odbavovacím systému, jejíž spuštění je naplánováno na listopad tohoto roku. Stávající odbavovací systém ve vozidlech, který funguje na bázi elektronických označovačů papírových jízdenek, je v Ostravě provozován již od roku 1995 a s ohledem na technologický pokrok v této oblasti již nevyhovuje dnešním nárokům na moderní odbavovací systémy. V rámci projektu v celkové hodnotě cca 40 milionů korun bude nainstalováno celkem 2 135 ks odbavovacích terminálů, jejichž prostřednictvím dojde k rozšíření využívání e-karty ODISka. Ta dosud přinášela výhody pouze držitelům dlouhodobých časových jízdenek. Spuštěním novinky v odbavovacím systému se nabídka využívání ODISky rozšíří o tzv. elektronickou peněženku, která umožní pořídit krátkodobou jízdenku přímo ve vozidle, a to přiložením ODISky k nové čtečce a odečtením patřičné částky z kreditu v elektronické peněžence. Kredit, tedy finanční částku pro nákup jízdenek ve vozidle, přitom bude možné na ODISku nahrát v prodejnách a v e-shopu ODISky. Využíváním elektronické peněženky cestujícím zcela odpadne starost o papírové krátkodobé jízdenky. K 31. červenci bylo nainstalováno 1 236 ks, což je téměř 60 % z celkového počtu, a projekt se blíží do zdárného konce. Čtečky jsou rovněž technicky připraveny k nákupu jízdenky prostřednictvím bezkontaktních platebních karet, přičemž na spuštění tohoto nejmodernějšího způsobu platby jízdného spolupracuje Dopravní podnik Ostrava s asociací VISA.
Na zavedení nového odbavovacího systému úzce navazuje projekt výměny palubních systémů v hodnotě cca 80 miliónů korun. Také nové palubní počítače se vším příslušenstvím, přinášející mnoho výhod nejen pro provozovatele, ale ve formě rozšíření a zpřesnění komunikačních schopností také pro cestující veřejnost, jsou již nainstalovány ve vozidlech MHD dopravního podniku. Tedy kromě 105 ks autobusů, které budou vyřazeny z provozu po dodání stejného počtu autobusů s pohonem na CNG letos v září. Nákup nových bezbariérových autobusů s pohonem na CNG je rovněž jeden z našich úspěšných projektů, který je dotován z Evropských fondů a Ministerstva životního prostředí. Jejich pořízením přispěje Dopravní podnik Ostrava nejen ke zlepšování životního prostředí v Ostravě a okolí, ale také ke komfortu cestování rozšířením počtu nízkopodlažních vozidel. K 1. lednu 2015 evidoval dopravní podnik 324 nízkopodlažních vozidel (z toho 167 autobusů) z celkového počtu 627 vozidel (z toho 294 autobusů), což představovalo 52 % (z toho 57 % u autobusů). Pořízením 105 ks nízkopodlažních autobusů a 12 nízkopodlažních trolejbusů v roce 2015 se celkový počet nízkopodlažních zvýší na více než 70 % z celkového počtu vozidel. Zmíněný nákup 12 ks nízkopodlažních trolejbusů spadá do dalšího projektu dotovaného z prostředků EU, který zvyšuje komfort cestování.
Neméně důležité jsou také projekty dotované z Programu švýcarsko-české spolupráce: Modernizace zastávek „Křižíkova“ a „Krajský úřad“, vybudování kolejového propojení ulic Pavlovova a Plzeňská, vybudování přístřešků a zábradlí na dalších 9 zastávkách s realizací do konce tohoto roku a také stavba trolejbusové tratě na Hranečník. I tyto projekty významně zkvalitňují dopravní infrastrukturu ekologických druhů dopravních prostředků, provozovaných Dopravním podnikem Ostrava, a přinášejí tak užitek všem jeho cestujícím. Například vybudované kolejové propojení ulic Plzeňská a Pavlovova umožnilo veřejnou dopravou bez přestupů spojit dva velké sídlištní celky, Dubinu a Bělský Les, se sídlištěm ve Výškovicích, což pozitivně ovlivnilo kvalitu cestování mnoha tisíc obyvatel Ostravy.