Ostrava zmodernizuje tramvajové tratě
V našem obvodu se Dopravní podnik Ostrava pustí do konstrukčně zastaralé tratě v úseku ulice Výškovická. V řešení je výsadba suchomilných rozchodníků na úseku trati na ulici Dr. Martínka v Hrabůvce v délce 691m dvoukolejně, kterou připravuje k realizaci Statutární město Ostrava (osazení vegetačního krytu, bez zásahu do konstrukce tratě). A s modernizací se v roce 2021 počítá také v 980 metrů dlouhém dvojkolejném úseku ulice Pavlovova, který bude z důvodu potřeby pojíždění silničními vozidly opatřen zpevněným (živičným) krytem.
Jedná se o soubor projektů částečně financovaných z operačního programu Doprava. Cílem prvních projektů je zmodernizovat již konstrukčně zastaralé tratě v úseku ul. Opavská a ul.Výškovická a humanizovat – zatraktivnit vzhled tratí i pro nejbližší okolí.
Na uvedené úseky jsou buď již zpracovány, nebo se dokončují projektové dokumentace. Na realizaci bude ze strany Dopravního podniku Ostrava,a.s. zažádáno o finanční podporu z operačního programu Doprava ve výši až 85% uznatelných nákladů.
V rámci modernizace dojde ke kompletní obměně konstrukce tratě, nahrazením původní konzervativní konstrukce (kolejnice na pražcích) moderní konstrukcí (kolejnice na pevné jízdní dráze) Cílem je zvýšení kvality cestování tramvajovou dopravou, snížení hluku a vibrací z provozu. Součastí modernizací těchto úseků, kterou provádí Dopravní podnik Ostrava a.s. bude i jejich humanizace, která spočívá v osazení trati vegetačním krytem. Dosud se v Ostravě prováděly rekonstrukce tramvajových tratí pouhou obměnou svršku, při zachování konzervativního typu konstrukce – kolejnice jsou uložené na pražcích ve štěrkovém loži, docházelo pouze ke zkvalitňování komponentů (upevnění, pryžové podložky, rohože atd.)
Nově bude původní konstrukce koleje na pražcích nahrazena tzv.pevnou jízdní dráhou (PJD), kdy je kolejnice upevněna na monolitickou betonovou desku
Výhodou konstrukce je násobně delší životnost (prodlouží se cyklus mezi opravami), po dobu životnosti je geometrie tratě mnohem stabilnější. Nevýhodnou je větší pracnost a vyšší cena, která je však vyvážená delší životností.
Pro humanizaci tratě se v současné době využívá několik druhů ozelenění s potřebou umělé, nebo pouze dešťové závlahy. Především se jedná o travnatý porost nebo výsadbu suchomilných rozchodníků (tzn. postačí dešťová závlaha).
V řešení humanizace trati výsadbou suchomilných rozchodníků je momentálně úsek trati na ulici Dr. Martínka v Ostravě-Hrabůvce v délce 691m dvoukolejně, který připravuje k realizaci Statutární město Ostrava (zde pouze osazení vegetačního krytu, bez zásahu do konstrukce tratě). Na realizace tohoto úseku trati byla v květnu 2020 vypsána veřejná zákazka na poskytnutí dodávek, prací a služeb nezbytných k realizaci suchomilného vegetačního krytu včetně zajištění prací související s následnou údržbou po dobu 2 let.
Modernizací by měly projít postupně také další úseky tratí, které jsou však již z důvodu potřeby pojíždění silničními vozidly opatřeny zpevněným (živičným) krytem.
Jedná se o tyto úseky:
* úsek nám.Sv.Čecha – realizace 2020
*úsek Sad B.Němcové – realizace 2020
*úsek Hlučínská – realizace 2020/2021
*úsek Pavlovova – délka tratě 980m dvoukolejně – realizace 2021
*úsek Opavská – délka tratě 1626m dvoukolejně – realizace 2021-2022
Pilotní projekt tiché a zelené tramvajové tratě již proběhl na Frýdlantských mostech, tedy v části úseku od tramvajové zastávky Náměstí republiky po zastávku Karolina, kde byly v rámci testování umístěny hlukové absorbéry osázené rozchodníkovými pásy.