ZŠ Bělský Les hodnotí

ZŠ Bělský Les: Žáci i rodiče známkují učitele

Funguje škola tak, jak by měla? Jsou s ní spokojeni žáci, rodiče i učitelé? To jsou otázky, které dnes, kdy postupně dochází k zásadním proměnám celého školství, visí ve vzduchu snad v každé české škole. Odpovědi by se už brzy měla dovědět Základní škola Ostrava - Bělský Les, B. Dvorského 1, která se jako jedna ze tří základních škol v republice zapojila do projektu autoevaluace (sebehodnocení). Jedním z cílů je za pomoci rozmanitých nástrojů, například formou dotazníků určených žákům, rodičům i učitelům, zjistit stav, ve kterém se škola nachází, a vytvořit odrazový můstek pro její zlepšení. Škola také tímto projektem získává jedinečnou příležitost přebírat zkušenosti škol ze zemí Evropské unie.
"Projekt autoevaluace bude pro naši školu přínos. Získáme nové poznatky a naučíme se s nimi pracovat. Chceme se pořád zlepšovat," říká ředitelka Základní školy Ostrava - Bělský Les PaedDr. Věra Helebrantová.
"Autoevaluace představuje cestu ke zlepšení práce školy, k větší spokojenosti žáků, rodičů, učitelů a v konečné fázi i zřizovatele," nastiňuje smysl sebehodnocení škol ostravská rodačka Mgr. Jana Vašťatková z Univerzity Palackého v Olomouci, která na projektu v České republice koordinovaném Ústavem pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně spolupracuje. Projekt, který má anglický název Bridges Across Boundaries (Mosty přes hranice)1, je mezinárodní a funguje v rámci evropského programu Socrates, zaměřeného na podporu vzdělání. Garantem projektu je John MacBeath z univerzity v Cambridge. Účastní se ho řada evropských států - Polsko, Švýcarsko, Maďarsko, Řecko, Itálie, Slovensko, Česká republika, které si vzájemně vyměňují své zkušenosti. Čeští pedagogové spolupracují nejvíce s řeckými kolegy. Ti mají ve vztahu k našim školám roli tzv. kritického přítele - rádce, opory i kritika při zavádění autoevaluace do škol nováčků Evropské unie. "S novým školským zákonem dostanou české školy svobodu pedagogickou (právní a ekonomickou již mají), budou si samy formulovat svůj vzdělávací program. Cílem našeho projektu je formou přirozené kooperace, dialogu a výměnou zkušeností připravit školy na tuto novou situaci. Školy musí nejprve zjistit, jak na tom jsou, aby se mohly zlepšovat a vyrovnat se s novou situací v českém školství," doplňuje Vašťatková.
Základní škola Ostrava - Bělský Les si ke svému hodnocení vybrala dvě oblasti - čas pro učební proces a škola a domov. První je zaměřena na zjištění efektivity využívání času ve výchovně vzdělávacím procesu, druhá na rozvíjení vztahu mezi školou a rodiči. V tom české školy tradičně pokulhávají. Učitelé vypracovali dotazníky, v nichž žáci a rodiče odpovídají, v čem vidí nedostatky dosavadního systému vyučování, jak si práci školy oni sami představují nebo jak se školou spolupracují. Někteří rodiče si povedou rodičovský deník, do kterého budou zapisovat aktivity související se školní docházkou svých dětí (kontrola jejich školních povinností, společné učení a podobně). Ve škole také probíhá průzkum využívání volného času žáků, a to jak o přestávkách, tak po skončení vyučování. Součástí sebereflexe školy jsou výtvarné práce dětí a fotografie školní budovy a života v ní. "Chceme získat rodičovskou veřejnost, bez toho to nejde. Škola je tady pro děti a s pomocí rodičů chceme jejich potřeby a přání účelně skloubit s potřebami učitelů. Přejeme si, aby žáci měli možnost měnit tvář školy, chodili do ní rádi a nebrali ji jen jako nutné zlo," říká zástupkyně ředitele Základní školy Ostrava - Bělský Les .
Oficiální název projektu v rámci evropského programu Socrates (Accompanying Measures, Socrates Action 8) je"Bridges across Boundaries, Cross-disseminating quality development practices in Southern and Eastern Europe", více informací lze nalézt na http://www.phil.muni.cz/ped/selfeval/index.php
 Vlasta Krmášková