Představujeme bytový odbor

Představujeme odbor bytového a ostatního hospodářství


Odbor bytového a ostatního hospodářství je odborem s velkým záběrem pracovních činností. Mimo kompletní bytovou agendu a správu domovního a bytového fondu o cca 12000 bytech, zajišťuje odbor bytového a ostatního hospodářství také technický provoz a správu 28 objektů školských zařízení a 44 nebytových objektů. Jeho působnost je značně obsáhlá a náročná.
Odbor bytového a ostatního hospodářství se člení na dvě oddělení:

oddělení správy DaBF, technického provozu a správy školských a nebytových objektů,

bytové oddělení.

První z uvedených oddělení zabezpečuje v rámci samostatné působnosti údržbu nemovitého majetku města svěřeného městskému obvodu, správu energetických a vybraných technických zařízení. Prostřednictvím obstaravatelských firem a zřízené příspěvkové organizace zajišťuje správu a údržbu domovního a bytového fondu. Přenesenou působnost nevykonává.

V období do roku 1989 byl v ČR realizován, ve shodě s centrálně řízenou ekonomikou, přídělový systém bydlení. I přes tento na první pohled velkorysý přístup státu, projevující se zejména ve velkém objemu dokončovaných bytů a umělém udržování velmi nízkých cen bydlení, provázely tuto sféru značné problémy: přetrvávající bytová nouze, černý trh s byty, nízká kvalita bydlení apod. Přídělový systém se postupně ukázal jako ekonomicky neudržitelný a jeho dlouhodobé uplatňování vedlo ke vzniku deformovaného pohledu na bydlení a ke vzniku nemalé zanedbanosti údržby domovního a bytového fondu. Následující vývoj v oblasti bydlení pak byl poznamenán zejména velkým poklesem investic do bydlení, provázeným současně i poklesem bytové výstavby.
Právě náprava uvedených nedostatků a problémů, přetrvávajících z minulého období je hlavním úkolem a zároveň i posláním oddělení správy DaBF, technického provozu a správy školských a nebytových objektů: zvýšit finanční dostupnost a úroveň bydlení a současně snížit zanedbanost domovního a bytového fondu.
Jedním z účinných nástrojů na zvýšení úrovně bydlení a snížení zanedbanosti domovního a bytového fondu je účelový "Fond rozvoje bydlení", zřízený v roce 1999 v zájmu zlepšení úrovně bydlení a vzhledu města na základě poskytnutí státní půjčky Ministerstvem pro místní rozvoj ČR. Z prostředků fondu jsou vlastníkům každoročně poskytovány ve výběrovém řízení úvěry na opravy a modernizaci bytových a rodinných domů a bytů. Do loňského roku byly z "Fondu rozvoje bydlení" poskytnuty úvěry vlastníkům bytových a rodinných domů a bytů v celkové výši 11 miliónů korun. Na opravy a modernizaci obecního domovního a bytového fondu byly z "Fondu rozvoje bydlení" použity finanční prostředky v celkové výši 127 miliónů korun.
Vážným problémem, který komplikuje údržbu a modernizaci obecního domovního a bytového fondu jsou dluhy na nájemném a službách spojených s bydlením. Ty dosahují u obecních bytů 60 miliónů korun. Ne vždy je vznik dluhu na nájemném a službách spojených s bydlením způsoben strukturálními problémy a vysokou nezaměstnaností, které postihly náš region. Ve větší míře se jedná o důsledek právě onoho přetrvávajícího deformovaného pohledu, chápajícího bydlení jako sociální službu, kterou má poskytovat stát. V únoru loňského roku proto rada městského obvodu vyslovila souhlas s využitím služeb soudních exekutorů pro exekuce v působnosti jednotlivých pověřených správců obecního domovního a bytového fondu. Toto opatření velmi výrazně zefektivnilo a urychlilo celý proces vystěhování neplatičů z obecních bytů, což se v prvé řadě projeví na snížení celkového dluhu na nájemném a službách spojených s bydlením, a tím i na vzhledu obecních domů a na celkové kvalitě bydlení.

Co můžete vyřídit na oddělení správy DaBF, technického provozu a správy školských a nebytových objektů?

Žádost o udělení souhlasu vlastníka s umístěním sídla společnosti, bytového družstva nebo fyzické osoby v obecním domovním a bytovém fondu.
Žádost o poskytnutí účelově vázaného úvěru z "Fondu rozvoje bydlení" na opravy a modernizaci bytových a rodinných domů a bytů na území Městského obvodu Ostrava - Jih.
Žádost o prominutí poplatků nebo úroků z prodlení dlužníkům, kteří již uhradili dluhy na nájmu a službách spojených s bydlením.
Źádost o povolení zamýšlených stavebních úprav, realizovaných nájemcem v obecním domovním a bytovém fondu.
Žádost o umístění technologického zařízení v objektech obecního domovního a bytového fondu.
Žádost o přičlenění místnosti ze sousedního bytu k bytu žadatele.
Žádost o změnu užívání prostor v obecním domovním a bytovém fondu.

Stížnosti a připomínky k činnosti pověřených správců obecního domovního a bytového fondu a příspěvkové organizace Majetková správa Ostrava - Jih.
Bytové oddělení zajišťuje v rámci samostatné působnosti kompletní agendu související s evidencí žádostí občanů o pronájem bytu a předkládá radě městského obvodu návrhy na tento pronájem.
V rámci přenesené působnosti se na vyzvání soudu účastní výkonu rozhodnutí vyklizením bytu nebo nebytového prostoru podle příslušných ustanovení občanského soudního řádu.
Obvod jakožto pověřený vlastník a zároveň provozovatel obecního domovního a bytového fondu musí ve své funkci spojovat dvě role: roli pověřeného vlastníka bytového fondu a roli subjektu, který hájí veřejný zájem a plní sociální úkoly. Sloučení těchto rolí je velmi náročné a obtížné.
Bydlení je díky významným sociálním aspektům řazeno k takzvaným sociálním právům. Je to ovšem právo nenárokové a nevymahatelné. Jeho obsahem je především ochrana obydlí jakožto soukromého prostoru, ochrana před nezákonným vystěhováním a ochrana před diskriminací jakéhokoli typu.
Relativně nízké nájemné vytváří nadměrnou poptávku po bydlení v obecních bytech, která však nemůže být nikdy uspokojena. Ke konci roku 2004 bylo bytovým odborem evidováno 5813 žádostí o pronájem obecního bytu, vyřešených žádostí však bylo jen 413.
Jednou z příčin tohoto přetrvávajícího stavu je ne zcela ideální obsazení bytového fondu. Jedná se o situaci, kdy v obecních bytech bydlí nájemci, kteří se v oblasti bydlení obejdou bez pomoci státu, například ti, kterým vzrostly příjmy natolik, aby si svou bytovou situaci vyřešili nějakou formou vlastnického bydlení. Na druhé straně je zde riziko obsazení obecního bydlení zejména problémovými domácnostmi.
Pracovníci bytového oddělení proto provádí kontroly a důsledně prošetřují všechna hlášení o neužívání bytu a o pronajímání bytu bez souhlasu městského obvodu, jakožto pověřeného vlastníka obecního domovního a bytového fondu.

Co můžete vyřídit na bytovém oddělení?

Žádost o pronájem obecního bytu.
Žádost o výměnu bytu.
Žádost o přechod nájmu bytu.
Prodloužení nájemní smlouvy.
Žádost o vyslovení souhlasu s podnájmem obecního bytu.
Hlášení neužívání obecního bytu.
Hlášení o pronajímání obecního bytu bez souhlasu vlastníka.

Odbor bytového a ostatního hospodářství také pracuje na dalších specifických úkolech. Je to práce velmi různorodá a rozmanitá, vycházející z požadavků nadřízených orgánů avedení úřadu, jako je zpracování obsáhlých statistických výkazů, zpracování odborných obsahových podkladů a koncepcí, provádění tématických prověrek, rozborů a dalších činností, vyžadujících neustálé sledování příslušných právních norem a odborných předpisů.

Uvedený výčet činností odboru je pouze rámcový; nechce a ani nemůže vyjadřovat kompletní problematiku z oblasti bytového a ostatního hospodářství. Přesné a podrobné údaje lze získat pouze při projednávání konkrétního případu nebo požadavku od pracovníků odboru. Přesto věříme, že vás tento článek zaujal a přinesl vám spoustu zajímavých podnětů a informací.