Bezpečný Jih - vyhodnocení

Vyhodnocení projektu "Bezpečný Jih"


Na podzim minulého roku začali zástupci Policie ČR, městského obvodu Ostrava-Jih a Městské policie Ostrava realizovat projekt Bezpečný Jih, jehož cílem bylo snížení uliční kriminality, informování veřejnosti o současném stavu a možnostech ochrany svého majetku a zvýšení pocitu bezpečnosti ve vztahu k silniční dopravě. Projekt vzešel z detailního pohledu na kriminalitu v městském obvodu Ostrava-Jih a ze zjištění, že zdejší obvodní oddělení Policie ČR (Zábřeh 1, 2 a Vítkovice) patří mezi nejzatíženější kriminalitou v rámci celé Ostravy.
V minulých číslech Jižních listů jsme Vás detailně seznámili s navrhovanými opatřeními. A jak projekt Bezpečný Jih pokračuje?
Některá preventivní opatření byla již splněna. Jednalo se o jednorázové opatření "Interspar", "Veřejné fórum" (proběhlo 16. 9. 2004 v kulturním domě K-TRIO na ulici Dr. Martínka v Ostravě-Hrabůvce), "Výstava zabezpečovací techniky" (proběhla 4. a 5.11.2004, rovněž v KD K-TRIO), "Preventivní působení na ohrožené skupiny obyvatel a Preventivní působení na děti a mládež". V souvislosti s realizací "Opatření v místě výskytu delikventních osob" bylo v součinnosti s pracovníky úřadu městského obvodu vytipováno sedm problémových míst, na které se policisté zaměřili při běžné hlídkové službě a nevynechali je ani při jednorázových bezpečnostních akcích.
Součástí navrženého projektu bylo i preventivní opatření "Bezpečný dům", kterému bude v roce 2005 i nadále věnována pozornost. Toto opatření bylo začleněno do projektu, který byl předložen Ministerstvu vnitra ČR s žádostí o čerpání účelové dotace z programu Partnerství.
O krocích Policie ČR, úřadu městského obvodu Ostrava-Jih a Městské policie Ostrava, podniknutých při realizaci projektu, jste byli průběžně informováni v Jižních listech a v osmi pořadech kabelové televize.
Cílem projektu Bezpečný Jih bylo také zvýšit pocit bezpečnosti ve vztahu k silniční dopravě. V souvislosti s tím byla průběžně prováděna preventivní opatření, která byla orientována do míst s největším počtem dopravních nehod a na vytipované přechody pro chodce. Přestože bylo vynaloženo značné úsilí k naplnění vytýčeného cíle, došlo v městském obvodu Ostrava-Jih v období října až prosince 2004 k více než 10 % nárůstu počtu dopravních nehod. Nejčastější příčinou těchto nehod bylo nedodržení bezpečné vzdálenosti, nedání přednosti v jízdě nebo překročení nejvyšší povolené rychlosti. Tyto dopravní nehody se neobešly bez tragických následků. Podobně tomu bylo i v případě dopravní nehody, ke které došlo začátkem letošního roku na přechodu pro chodce na ulice Plzeňské v blízkosti tramvajové zastávky Most mládeže. Řidič vozidla nedal přednost chodkyni a ve vysoké rychlosti ženu srazil. Z místa nehody ujel, aniž by poskytl zraněné ženě první pomoc. Žena na místě svým zraněním podlehla. Policisté auto a následně i řidiče do několika hodin vypátrali. Viník nehody byl obviněn z trestných činů ublížení na zdraví a neposkytnutí pomoci. Následující tabulka přináší přehledný rozbor dopravních nehod s účastí chodců:


Rok                              říjen- prosinec 2003                            říjen-prosinec 2004                                 leden-březen 2005
Účast chodce na DN                 12                                                 17                                                         14
Chodec viník                             4                                                 10                                                           3
Řidič viník                                8                                                   7                                                          11

Za zmínku určitě stojí činnost policistů Dopravního inspektorátu Policie ČR (DI PČR), kteří v období října až prosince 2004 provedli 37 měření rychlosti a dále 5 akcí zaměřených na chodce, při kterých bylo vyřešeno 170 neukázněných chodců. Policisté DI PČR dále zadrželi na místě 2 pachatele trestných činů, zajistili 12 podnapilých řidičů, celkem uložili 875 pokut neukázněným řidičům, 160 pokut chodcům a 13 pokut cyklistům.
Při hlídkové činnosti se policisté zaměřili na jiná možná rizika v dopravě. Upozornili pracovníky Magistrátu města Ostravy na sedm hrubých komunikačních závad, které by měly být odstraněny. Úřad městského obvodu Ostrava-Jih obdržel seznam dlouhodobě odstavených vozidel i s fotodokumentací a návrh na možné rozšíření parkovacích míst v městském obvodu. Vzhledem k nutnosti i nadále zvyšovat pocit bezpečnosti ve vztahu k silniční dopravě toto preventivní opatření bylo začleněno do projektu, který byl předložen Ministerstvu vnitra ČR s žádostí o čerpání účelové dotace z programu Partnerství. Konkrétně by se mělo jednat o nasvětlení rizikových přechodů a zvýraznění značení přechodů pro chodce pomocí panoramatických jehlanů a současně o pořízení radarových měřičů rychlosti. To vše by mělo být realizováno ještě v letošním roce.
Velmi sledované bylo také preventivní opatření "Bezpečná lokalita", realizované v bezpečných lokalitách Helbich a Dr. Martínka. Cílem opatření byla změna ve výkonu služby Policie ČR Městského ředitelství Ostrava, která by vedla ke snížení uliční kriminality na určitém území. Jako jediné vhodné a v současnosti možné řešení se osvědčilo stanovení policistů s územní odpovědností, kteří jsou zainteresováni do problematiky kriminality v určité problémové lokalitě. Tato změna ve výkonu služby bude postupně rozšiřována i do zbylých částí města Ostravy.
V bezpečné lokalitě Helbich a Dr. Martínka policisté s územní odpovědností předávali informační letáky, umísťovali výzvy za stěrače automobilů s upozorněním na časté krádeže věcí z vozidel. V ranní době kontrolovali rizikové přechody pro chodce, podchody a zastávky městské hromadné dopravy. V odpoledních hodinách byly hlídky instruovány ke kontrole míst, kde docházelo v minulosti k loupežným přepadením, krádežím motorových vozidel a k vloupáním do zaparkovaných vozidel. V noční době byly hlídky vysílány k restauračním zařízením a kontrolám na parkovištích.
Policisté v lokalitě Helbich v období od 1.9.2004 do 31.3.2005 vypátrali 1 celostátně hledanou osobu, zkontrolovali 88 osob, řešili 19 přestupků, zajistili 1 podnapilého řidiče. Za přestupky v dopravě udělili převážně chodcům 88 blokových pokut a 6 přestupků postoupili k správnímu řízení. V tomto období bylo v lokalitě zaznamenáno 33 trestných činů, majících charakter uliční kriminality. Pozitivem opatření je, že policisté u většiny činů již znají pachatele.
Policisté v lokalitě Dr. Martínka v období od 1.9.2004 do 31.3.2005 zadrželi na místě 8 pachatelů trestných činů, 27 pachatelů přestupků, zadrželi 9 celostátně hledaných osob, zajistili 7 podnapilých řidičů, udělili 873 blokových pokut.
Z vyhodnocení celkové kriminality v městském obvodu Ostrava-Jih vyplývá, že v období realizace projektu Bezpečný Jih od 1.9.2004 do 31.3.2005, ve srovnání s obdobím 1.9.2003- 31.3.2004, došlo ke snížení nápadu trestné činnosti zaevidované obvodními odděleními Policie ČR Ostrava-Vítkovice, Zábřeh 1 a Zábřeh 2 (Hrabůvka) o 1006 trestných činů. Přesto i nadále platí, že nejzatíženějším obvodním oddělením v rámci Městského ředitelství Policie ČR Ostrava je obvodní oddělení Zábřeh 2, které ve sledovaném období zaznamenalo celkem 1038 trestných činů.
V průběhu realizace projektu Bezpečný Jih vyvstala nutnost komunikace mezi policií a veřejností. Proto byl vytvořen počítačový program, který poskytuje občanům přehled o struktuře kriminality na území města Ostrava. Každý, kdo se chce přesvědčit o kriminalitě v rámci svého městského obvodu, má možnost navštívit internetové stránky www.mvcr/regiony/ostrava/index.html. Na stránce je rovněž uvedena adresa, na kterou mohou občané zasílat případné dotazy.
Projekt Bezpečný Jih ukázal, že pro nejefektivnější postup v boji proti kriminalitě páchané na určitém území je nutné analyzovat kriminalitu, navrhnout preventivní opatření ke snížení kriminogenních faktorů, zaměřit se na konkrétní problémová místa či pachatele a úzce spolupracovat se všemi, kdo mohou řešit kriminalitu nebo pomoci v boji proti ní. Nezastupitelné místo má také veřejnost. Bez vzájemné spolupráce a komunikace nemohou policisté úspěšně proti kriminalitě zasahovat. Proto chceme touto cestou vyjádřit poděkování všem, kteří přispěli svými náměty i konkrétními poznatky ke zjištění pachatele trestné činnosti. Nesmíme zapomenout ani na občany, kteří zadrželi pachatele na místě činu.