Představení projektu

Představení projektu „Učebny pro integrovanou výuku přírodovědných předmětů na ZŠ Chrjukinova“

Městský obvod Ostrava-Jih se podílí na podpoře zlepšení materiálního vybavení základních škol, příspěvkových organizací, jichž je zřizovatelem. Za účelem zvýšení kvality a dostupnosti základního vzdělání zejména podporuje projekty v základním školství se zaměřením na modernizaci vybavení škol, které odpovídá současnému vývoji a moderním výukovým metodám pro praktické i teoretické vyučování.

Cílem vzdělávací politiky obvodu, stejně jako Moravskoslezského kraje, je zlepšit výsledky vzdělávání vyšší úrovní dovedností, schopností a znalostí, eliminovat znevýhodnění žáků dané prostředím z rodin a reagovat tak na aktuální požadavky trhu práce Moravskoslezského kraje.

Základní škola Chrjukinova se nachází v městském obvodu Ostrava-Jih, v městské části Zábřeh na ulici Chrjukinova. Budova byla postavena v roce 1967, jedná se o školu pavilónového typu. Od roku 2003 je Fakultní školou Ostravské univerzity.

Zvyšování efektivity a atraktivity výuky (vybudování přírodovědné posluchárny s multimédii a její vybavení vhodnými hardwarovými, softwarovými i datovými technickými prostředky informačních a komunikačních technologií určených pro výuku přírodovědných předmětů a vybudování fyzikálně-chemické laboratoře pro praktickou realizaci výuky přírodovědných předmětů) je významným úkolem základní školy.

V městském obvodu Ostrava-Jih působí 19 základních škol. Všechny školy jsou zřízeny Statutárním městem Ostrava, Městským obvodem Ostrava-Jih.

Městský obvod Ostrava-Jih nemá stanovenou spádovost škol, děti a jejich rodiče si mohou zvolit školu dle vlastního výběru na základě zaměření školy, možnostech volnočasového vyžití, dostupnosti školy, apod.

Povinnou školní docházku začínají plnit děti tradičně ve věku 6 let, ale každoročně téměř čtvrtina dětí nastupuje na ZŠ až ve věku 7 let a cca 1 % pak ve věku 5 let.

Počet dětí 6letých se podle demografické projekce ČSÚ počínaje rokem 2006/07 začíná mírně zvyšovat s maximem v roce 2013. V souvislosti s rozdílem mezi počtem narozených a projektovaných dětí lze předpokládat, že se rozdíl začne u 6letých dětí projevovat cca od roku 2010 a bude postupně narůstat.

Hlavní cíle realizace projektu:

  • zvýšení zájmu žáků o přírodovědné předměty
  • posílení práce s moderní informační technikou (internet, výukové programy, informační databáze)
  • posílení mezipředmětových vztahů biologie-chemie-fyzika- ekologie dislokací učeben (laboratoří)
  • zlepšení hygieny práce a obslužnosti pracoviště
  • umožnění mimoškolních aktivit v oblasti přírodních věd a ekologie (kroužky, olympiády apod.)

 

Realizace projektu umožní:

  • propojit a kombinovat různé pedagogické přístupy od tradičních (výklad, experiment) po moderní (multimediální)
  • provádět náročnější demonstrace a propojit přírodovědné disciplíny mezi sebou (podpora mezipředmětových vztahů). Využití pro 1. i 2. stupeň
  • implementovat nejmodernější didaktickou techniku a zároveň zajistí její optimální a ekonomické využití.
  • rozvíjet tvořivost a samostatnost žáků s využitím tradičních i netradičních experimentů, práci s použitím počítače v přírodovědných předmětech (simulační programy, databáze informací apod.).
  • zlepšit podmínky pro práci s talentovanými žáky (olympiády, kroužky, soutěže)
  • zvýšit motivaci u žáků s výukovými problémy (soutěže a jiné popularizační a zábavné aktivity)
  • získat kvalitní zázemí pro provádění praxí studentů OU (fakultní škola)- rozvíjet profesní dovedností budoucích pedagogů

 

Časový harmonogram realizace:

datum zahájení projektu: 13. listopad 2007
datum ukončení projektu: prosinec 2009
finanční ukončení projektu: duben 2010

Partner projektu:

Partner projektu – Základní škola Ostrava-Zábřeh, Chrjukinova 12, příspěvková organizace je zapojena do všech fází realizace projektu.

Statutární zástupce, ředitelka Mgr. Jana Mikošková, je členem projektového týmu. Jako specialista poskytuje odborné pedagogické konzultace, spolupracuje na přípravě projektové žádosti.

Zhodnocení projektu

Předkládaný projekt podporuje proměnu přírodovědných předmětů i přírodovědného vzdělávání ve svém celku. Hlavním cílem projektu je přispět k rozvoji přírodovědné gramotnosti žáků základní školy, a tím zlepšit podmínky jak pro uplatnění na trhu práce, tak pro zkvalitnění životního prostředí i jejich vlastního života. Projekt je příspěvkem k řešení závažného problému současného školství- potřeby podpořit zájem mladé generace o přírodovědné a technické obory. Zajištění nové didaktické techniky a obnova stávající je u těchto disciplín značně finančně náročná a neobejde se bez výrazné podpory.

K naplnění tohoto obecného cíle budou směřovat všechny aktivity projektu realizované v průběhu jeho trvání:

  • vybudování přírodovědné učebny s multimédii a její vybavení vhodnými hardwarovými, softwarovými i datovými technickými prostředky informačních a komunikačních technologií určených pro výuku přírodovědných předmětů
  • vybudování fyzikálně-chemické laboratoře pro praktickou realizaci výuky
  • zpracování metodických postupů pro učitele a materiály pro žáky, které by umožnily realizaci specifických cílů na vybraných tématech ekologie, přírodopisu, chemie a fyziky i tématech integrujících poznatky těchto oborů
  • příprava, organizace a realizace seminářů, dílen, modelových hodin a praktické výuky v laboratoři opírající se o navržené materiály pro učitele
  • zapojení studentů Ostravské univerzity v rámci jejich pedagogické praxe aplikovat
  • publikace materiálů, které by zajistily předání zkušeností z projektu dalším školám

5kl.png

logo_skoly.jpg

oobvod.jpg