Nová multimediální učebna

Základní škola Mjr. Nováka v Ostravě-Hrabůvce má novou multimediální učebnu. Žáky práce v ní baví, nutí k soustředění a rozvíjí jejich intelektuální schopnosti. Na hlouposti pak nemají vůbec čas.

Počítač s LCD monitorem, reproduktory, projektor, velká interaktivní tabule, tiskárna a speciální židle s područkami. Takto vybavená je multimediální učebna, která zde funguje od ledna letošního roku. V celé Ostravě je unikátní.
Interaktivní tabule je ideální pro přírodovědu, vlastivědu, dějepis, zeměpis, ale také matematiku, neboť žáci na ní mohou vnímat nejrůznější obrázky a fotografie i se zvuky, melodiemi a citacemi. Učitel má veškerou výuku v počítači, takže se žáci nemusejí zdržovat psaním a mohou společně pracovat na řešení různých úloh. Přitom platí, že pokud jeden krok není správně vyřešen, další krok je zablokován. Atmosféra při takové výuce je naprosto odlišná od prostředí v klasické třídě. Žáci jsou pozornější, vnímavější, aktivnější.

„Výuka v této učebně je určena pro prvňáky až deváťáky,říká Radomír Panna, který je duchovním otcem i realizátorem projektu. „Zkoušeli jsme v ní i hry, které rozvíjejí myšlení a děti to jednoznačně baví. Záleží však na tom, jak si učitel připraví hodinu. Proto jsme už dříve zprovoznili ve všech kabinetech PC s internetem, takže učitelé si mohou připravovat učivo na další hodinu v elektronické podobě, vytisknout si nejrůznější cvičení a poznámky i naskenovat cokoliv. Zároveň mohou prostřednictvím internetu komunikovat mezi sebou, s vedením a s dalšími osobami, což je skutečně velkým přínosem pro zjednodušení komunikace ve škole. Máme spoustu výukových programů a je jen na učitelích, jak si je poskládají a jak připraví hodinu.“

Zřídit v základní škole multimediální učebnu ale není nikterak levná záležitost. Podle ředitele této ostravské školy, Petra Opletala, však prý záleží především na vedení, jak si rozvrhne rozpočet. Když vedení školy pečlivě plánuje, hospodaří rozumně a hledá efektivní cesty, výsledky se musejí dostavit,“ říká ředitel. „Peníze, které se nedají drahým firmám, lze využít jinak. Jsem přesvědčen, že vybavení podobné učebny je v možnostech mnoha základních škol. My například využíváme už čtvrtým rokem ostravskou pobočku Probační a mediační služby, která nám tzv. dodává lidi odsouzené k veřejně prospěšným pracím. A tito lidé nám také pomohli s vymalováním multimediální učebny a s dalšími potřebnými úpravami této třídy, která byla dříve školní dílnou. Kdybychom si objednali firmu, která by nám účtovala zhruba dvaadvacet korun za metr čtvereční plus úklid a další věci, potom bychom asi už nemohli pořídit veškeré vybavení pro multimediální učebnu.  Takhle jsme koupili jen primalex a barvu, odsouzený si prostor sám vyklidil, oškrábal stěny, vymaloval a uklidil po sobě. Tato služba se nám jednoznačně vyplácí. Na druhé straně, leckdy  z pěti doporučených odsouzených dva nepřijdou vůbec, dva chodí různě, ... Ale vždycky se najde takový člověk, který chce mít svých sto nebo tři sta hodin rychle odpracovaných, navíc v příjemném prostředí a v teple,“ dodává na závěr Opletal.

Lenka Hatlapatková