Standard 4

Personální zabezpečení výkonu sociálně-právní ochrany dětí

4a
Orgán sociálně právní ochrany má v rámci stanovené organizační struktury určen počet pracovních míst a zpracované pracovní profily jednotlivých zaměstnanců  zařazených v orgánech sociálně-právní ochrany k výkonu sociálně-právní ochrany.


Cíle kritéria:

  • sociálně-právní ochrana je poskytována přiměřeným počtem zaměstnanců tak, aby byla zachována její kvalita požadovaná zákonem č. 359/1999 Sb.
  • pracoviště má v rámci organizační struktury úřadu a ve vnitřních předpisech určen počet pracovních míst pro výkon sociálně-právní ochrany
  • pracoviště má zpracovány profily zaměstnanců vykonávajících sociálně-právní ochranu
  • pracovní profily poskytují cílové skupině, institucím i veřejnosti informaci o popisu pracovní pozice a vykonávané práci zaměstnanců agendy sociálně-právní ochrany

 

Postup:

  • základním dokumentem organizační struktury je Organizační řád Úřadu městského obvodu Ostrava–Jih
  • optimální počet pracovníků sociálně-právní ochrany dětí vychází ze standardů kvality zakotvených ve vyhlášce č. 473/2012 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o sociálně právní ochraně dětí, účinné od 1.1.2013
  • sociálně-právní ochrana je poskytována přiměřeným počtem zaměstnanců tak, aby byla zachována její kvalita požadovaná zákonem č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů
  • sociálně-právní ochrana dětí je zabezpečována zaměstnanci, kteří jsou začleněni do odboru sociální péče v rámci dvou oddělení – oddělení sociálně-právní ochrany dětí (sociální pracovníci) a oddělení sociální prevence (kurátoři pro děti a mládež)
  • všichni zaměstnanci vykonávající sociálně právní ochranu jsou zaměstnáni na pracovní úvazek 1, 0 a žádný z nich nezastává kumulovanou funkci

  • pracovní profil zaměstnance je písemně zpracován, konkrétní pracovní činnosti jsou uvedeny v náplni práce každého jednotlivého zaměstnance, kterou zaměstnanec obdrží při nástupu do funkce, stvrdí svým podpisem a jeden  stejnopis si ponechá; pracovní náplň je součástí osobní složky zaměstnance, která je uložena na referátu personálním a platovém úřadu

  • pracovní profil je v souladu s pracovní náplní s ohledem na specializaci zaměstnanců při výkonu sociálně-právní ochrany - terénní sociální pracovník, kurátor pro mládež

  • pracovním profilem je myšlen popis pracovní pozice vzhledem k požadovanému vzdělání či kvalifikaci, specifickým dovednostem, požadované praxi, osobnostním předpokladům zaměstnance

  • pracovní náplně a profily zaměstnanců se mění v závislosti na změnách zákonů, aby se předešlo rozporům mezi skutečnou praxí a činnostmi uvedenými v pracovním profilu

  • obsahem pracovní náplně každého zaměstnance sociálně-právní ochrany je jeho zařazení dle katalogu prací, který zároveň stanovuje požadavky na vzdělání a praxi; požadavky na vzdělání a praxi sociálního pracovníka se řídí zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, část osmá – předpoklady pro výkon povolání sociálního pracovníka (§§109,110), další vzdělávání sociálního pracovníka (§111)

  • předpokladem k výkonu povolání sociálního pracovníka v souladu se zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, je plná svéprávnost, bezúhonnost, zdravotní způsobilost a odborná způsobilost; uvedené předpoklady aktuálně splňují všichni zaměstnanci sociálně-právní ochrany;

  • zaměstnanec sociálně-právní ochrany má zkoušku zvláštní odborné způsobilosti (podle zák. č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územně samosprávných celků)