Standard 9

Jednání, vyhodnocování a individuální plán ochrany dítěte

 

9a
Při jednání s klientem dodržuje orgán sociálně-právní ochrany základní principy výkonu sociálně-právní ochrany, zejména
  • respektuje individuální přístup ke všem klientům
  • vychází z individuálních potřeb každého klienta
  • podporuje samostatnost klientů
  • uplatňuje individuální přístup k potřebám každého klienta
  • motivuje k péči o děti
  • posiluje sociální začleňování klientů
  • důsledně dodržuje lidská práva a základní svobody
  • podporuje kontakt s přirozeným sociálním prostředím
  • informuje klienta o postupech při výkonu sociálně-právní ochrany.


Cíle kritéria:

  • znalost principů sociálně-právní ochrany a jejich uplatňování v praxi jsou základem při poskytování sociálně-právní ochrany


Postup:

  • orgán sociálně-právní ochrany dodržuje základní principy a zásady sociální práce, posuzuje každý případ odděleně a samostatně, respektuje jedinečnost každého člověka bez ohledu na jeho náboženství, rasu, politické přesvědčení, sexuální orientaci, pohlaví, věk, mateřský jazyk, zdravotní stav, ekonomickou situaci – bez ohledu na to, zda se jedná o podnikatele či bezdomovce (v souladu se zákonem č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů - §§16,17 – rovné zacházení a zákaz diskriminace)
  • orgán sociálně-právní ochrany využívá při své práci moderní metody a nástroje sociální práce, zejména terénní sociální práci, návštěvy v rodině nebo v prostředí, v němž dítě žije (postupuje taktně, respektuje intimitu rodiny), rozhovory s dítětem, rodiči a dalšími osobami, které jsou dítěti blízké, spolupráci s institucemi poskytujícími sociální nebo zdravotnické služby, se školami a školskými zařízeními a dalšími odborníky, popř. s orgány činnými v trestním řízení, písemně vyhotovuje primární zhodnocení každého podnětu, písemně provádí vyhodnocení situace dítěte a jeho rodiny, ve spolupráci s klienty zpracovává individuální plán ochrany dítěte a provádí jeho pravidelné ověřování a vyhodnocování, přijímá vhodná opatření ve prospěch dítěte, pořádá případové konference za účasti rodičů nebo osob odpovědných za výchovu dítěte a odborníků, podporuje klienty při využívání všech služeb a dávek sociálního zabezpečení, na které mají nárok
  • případy jsou řešeny ve spolupráci s klienty, posuzují se reálně jejich možnosti a schopnosti,  klienti jsou vedeni k odpovědnosti sami za sebe, jsou hledány možnosti, jak zapojit klienty do procesu řešení jejich situace, klienti jsou podporováni k aktivnímu řešení své situace, spolupodílejí se na vytváření individuálních plánů ochrany dítěte a účastní se případových konferencí, mohou sami navrhovat řešení či opatření nebo se k nim vyjadřovat
  • každý případ je posuzován individuálně, objektivně a sociálně (respektuje slabé i silné stránky klientů, bez předsudků, vztah ke klientům je partnerský, založený na vzájemné úctě a respektu), klienti jsou vedeni a podporováni k vědomí vlastní odpovědnosti a samostatnosti, vychází se ze zvláštností a specifických potřeb každého klienta, je chráněno klientovo právo na soukromí a důvěrnost sdělení (předávání informací třetím osobám jen se souhlasem klienta, povinnost zaměstnanců orgánu sociálně-právní ochrany zachovávat mlčenlivost), získaná data mohou být využita pouze pro potřeby sociálně-právní ochrany dětí
  • je respektováno přední hledisko sociálně-právní ochrany, tedy nejlepší zájem a blaho dítěte, ochrana rodičovství a rodiny a vzájemné právo rodičů a dětí na rodičovskou výchovu a péči, rodiče mají rozhodující úlohu ve výchově dítěte a takto je s nimi jednáno, při jakékoliv činnosti týkající se dětí je jako přední hledisko obhajován zájem dítěte, rodiče jsou podporováni, aby nesli v rámci svých schopností a finančních možností základní odpovědnost za zabezpečení životních podmínek nezbytných pro rozvoj dítěte, je respektována jedinečnost a nenahraditelnost rodinného prostředí, jsou poskytovány potřebné informace a poradenství k vyřešení aktuálního problému v rodině a ke zkvalitnění péče o nezletilé dítě, jsou činěna opatření nezbytná pro pomoc rodičům nebo osobám odpovědným za výchovu dítěte, zaměstnanec sociálně-právní ochrany je povinen nejméně jednou za tři měsíce navštívit dítě, kterému byla nařízena ústavní nebo uložena ochranná výchova a jejich rodiče; sleduje, zda trvají důvody pro pobyt dítěte v ústavním zařízení a jak se vyvíjejí vztahy mezi rodiči a jejich dětmi
  • je respektována sociální odlišnost každého klienta, v zájmu zdravého vývoje dítěte je nabízena a zprostředkovávána spolupráce s organizacemi, které zajišťují sociální služby, při vyhodnocování situace dítěte se zjišťují vazby v širší rodině, které mohou být zdrojem podpory a pomoci, v rámci stanoveného individuálního plánu ochrany dítěte se dohlíží nad plněním stanovených cílů a kroků k jejich dosažení, ve spolupráci s klientem jsou navrhována další opatření
  • orgán sociálně-právní ochrany přísně dodržuje a řídí se zásadami základních dokumentů deklarujících práva a svobody: Mezinárodní deklarace lidských práv a svobod, Úmluva o právech dítěte (zákon č. 104/1991 Sb.), Listina základních práv a svobod (zákon č. 2/1993 Sb.), Ústava České republiky, vč. speciálních zákonů, které se týkají např. uprchlíků a imigrantů, Etický kodex společnosti sociálních pracovníků
  • všichni zaměstnanci sociálně-právní ochrany znají základní principy výkonu sociálně-právní ochrany, vč. základních lidských práv a svobod a v praxi je důsledně uplatňují
  • v případech, kdy je dítě z jakéhokoliv důvodu umístěno mimo rodinu, pracuje orgán sociálně-právní ochrany na ozdravění rodinného prostředí tak, aby se dítě mohlo do přirozeného rodinného prostředí co nejdříve vrátit, udržuje pravidelný kontakt s dítětem a jeho rodiči, podporuje zdravé vztahy mezi jednotlivými členy rodiny, zejména mezi rodiči a dětmi
  • orgán sociálně-právní ochrany se řídí postupy výkonu sociálně-právní ochrany dle platných právních předpisů, zejména zákona č. 359/1999 S., o sociálně-právní ohraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, informuje klienta o přijetí prvotního podnětu, po navázání kontaktu s klientem informuje o stanovení rozsahu následné spolupráce, písemně provádí prvotní zhodnocení podnětu (zda se jedná o dítě, na které se vztahuje sociálně-právní ochrana), písemně zpracovává individuální plán ochrany dítěte za aktivní účasti klienta, pravidelně písemně vyhodnocuje individuální plán ochrany dítěte ve stanovených termínech či dle aktuální situace, informuje o přijetí opatření podle platných právních předpisů (zák. č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, zákon o zvláštních řízeních soudních č. 292/2013 Sb.), těmto obvykle předcházejí případové konference, kterých se klient může účastnit a aktivně se podílet na hledání řešení své rodinné situace
  • při stanovení výchovného opatření dohledu a ústavní výchovy (i předběžného opatření) informuje orgán sociálně-právní ochrany rodiče nebo jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte písemně formou poučení o smyslu opatření a povinnostech, které z něj vyplývají pro orgán sociálně-právní ochrany a pro rodiče nebo jiné osoby odpovědné za výchovu
  • v případě, že ze strany zaměstnance orgánu sociálně-právní ochrany dojde k porušení některé pracovní povinnosti, postupuje zaměstnavatel v souladu s §52 písm. g  zák. č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů