Místní poplatek za užívání veřejného prostranství - např. vyhrazení trvalého parkovacího místa

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Místní poplatek za užívání veřejného prostranství - např. vyhrazení trvalého parkovacího místa

  2. Základní informace k životní situaci
    Nařízení se mohou měnit. Sledujte prosím web MO Ostrava-Jih.
    Statutární město Ostrava obecně závaznou vyhláškou č. 15/2023, o místním poplatku za užívání veřejného prostranství, ve znění  pozdějších změn a doplnění, stanovilo místní poplatek za užívání veřejného prostranství a podrobnosti jeho vybírání na území statutárního města Ostravy. Předmětem poplatku je užívání veřejného prostranství zvláštními způsoby, kterými se rozumí provádění výkopových prací, umístění dočasných staveb a zařízení sloužících pro poskytování prodeje a služeb, pro umístění stavebních a reklamních zařízení, zařízení cirkusů, lunaparků a jiných podobných atrakcí, umístění skládek, vyhrazení trvalého parkovacího místa a užívání tohoto prostranství pro kulturní, sportovní a reklamní akce nebo potřeby tvorby filmových a televizních děl.
  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Fyzická osoba či právnická osoba, případně jejich zplnomocněný zástupce. Plná moc musí být doložena.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Správcem veřejného prostranství je odbor dopravy a komunálních služeb, kde je vždy nejprve potřeba podat žádost o povolení/souhlas se zvláštním užíváním veřejného prostranství. Poté následuje ohlášení k místnímu poplatku za užívání veřejného prostranství. Správcem místního poplatku je odbor financí a rozpočtu.

    V ohlášení zvláštního užívání veřejného prostranství se uvedou údaje o ohlašovateli (jméno a příjmení/název společnosti, kontaktní údaje) a další údaje rozhodné pro stanovení poplatkové povinnosti - doba, způsob, místo a výměra zvláštního užívání veřejného prostranství, popř. skutečnosti dokládající vznik nároku na úlevu či případné osvobození od poplatku.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Podáním ohlášení k místnímu poplatku.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Ostrava-Jih, odbor financí a rozpočtu.

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Tuto situaci můžete řešit v úředních hodinách na Úřadě městského obvodu Ostrava-Jih, Horní 3, Ostrava-Hrabůvka na odboru finací a rozpočtu, kancelář č. A 308.

    Ludmila Mičaníková
    referent - účetní 14 místní poplatek za užívání veřejného prostranství
    +420599430245 308 / Radnice, budova A
  8. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Poplatek je splatný bez výzvy a vyměření podle částky (sazba x m2 x počet dnů):

    a) pokud částka za zvláštní užívání veřejného prostranství nepřesáhne 50 000,- Kč, je poplatek splatný nejpozději v den, kdy bylo s takovýmto užíváním veřejného prostranství započato,

    b) pokud částka za zvláštní užívání veřejného prostranství přesáhne 50 000,- Kč, je poplatek splatný nejpozději 10. den, kdy takovéto užívání veřejného prostranství skončilo,

    c) u havárií je poplatek spatný v den ohlášení zvláštního užívání veřejného prostranství,

    d) poplatek stanovený týdenní, měsíční nebo roční paušální částkou je splatný ve splátkách, vždy nejpozději první pracovní den v příslušném týdnu, měsíci nebo roce. Splátky musí být rovnoměrné, odpovídající počtu týdnů, měsíců nebo let uvedených v ohlášení,

    e) poplatek lze uhradit dopředu nejvýše na dobu jednoho roku.

    Po přidělení variabilního symbolu správcem poplatku lze místní poplatek za užívání veřejného prostranství zaplatit:

    • v hotovosti nebo platební kartou na pokladně ÚMOb Ostrava-Jih,
    • převodem na účet číslo 19-1520761/0100, vedený u Komerční banky, a.s.
  9. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Poplatník je povinen ohlásit užívání veřejného prostranství správci poplatku nejpozději 5 pracovních dní před zahájením takovéhoto užívání. Výjimkou jsou pouze činnosti související s havarijními případy.

  10. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Nejsou stanoveni.

  11. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
  12. Elektronická služba, kterou lze využít
  13. Jaké jsou související předpisy
  14. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
  15. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
    • Pokutu za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy do výše 500.000 Kč může správce daně uložit tomu, kdo nevyhoví ve stanovené lhůtě výzvě ke splnění procesní povinnosti nepeněžité povahy, která mu byla stanovena zákonem nebo správcem daně – nesplní-li ohlašovací povinnost k místnímu poplatku (§ 247 odst. 2 a § 247a zákona číslo 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů).
    • Včas nezaplacené nebo neodvedené poplatky nebo část těchto poplatků může správce poplatku zvýšit až na trojnásobek (§ 11 odst. 3 zákona číslo 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů).
  16. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  17. Další související informace
  18. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  19. Související životní situace a návody, jak je řešit
  20. Za správnost návodu odpovídá útvar
  21. Kontaktní osoba
    Ludmila Mičaníková
    referent - účetní 14 místní poplatek za užívání veřejného prostranství
    +420599430245 308 / Radnice, budova A
  22. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

    01.01.2024

  23. Popis byl naposledy aktualizován

    04.04.2024

  24. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  25. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace