Radnice

Osoba se zdravotním znevýhodněním, omezená ve svéprávnosti

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

Osoba s omezením svéprávnosti či bez omezení svéprávnosti, které byl soudem ustanoven opatrovník – obec.

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Osoba se zdravotním znevýhodněním, omezená ve svéprávnosti

  2. Základní informace k životní situaci

    Rozhodnutím Okresního soudu je osoba omezena ve svéprávnosti, je-li to potřeba k ochraně jejích práv a zájmů, nebo působí-li jí zdravotní stav obtíže při správě jmění a hájení práv. Soud stanoví opatrovníkovi práva a povinnosti v rozsahu omezení svéprávnosti opatrované osoby. Rovněž může soud ustanovit osobě opatrovníka bez jejího omezení.

    Kdo vykonává funkci opatrovníka
    Opatrovník zastupuje osobu opatrovance (fyzickou osobu) v oblastech právního jednání, které zejména pro jeho duševní poruchu není schopen sám činit. Soud může jmenovat osobu opatrovníka, kterého si zvolí opatrovaná osoba. Vhodnou osobou pro výkon opatrovnictví může být také příbuzná či blízká osoba, která o opatrovanou osobu projevuje skutečný zájem. Není-li nalezena žádná jiná vhodná osoba, je opatrovníkem ustanoven veřejný opatrovník – obec.

    Kdo vykonává funkci veřejného opatrovníka
    Veřejné opatrovnictví může vykonávat pouze obec, kterou určil ve svém rozhodnutí soud. Obcí se rozumí starosta, který výkonem funkce veřejného opatrovníka může pověřit zaměstnance obce. Opatrovník zastupuje osobu opatrovance na základě rozhodnutí příslušného soudu a Listiny opatrovníka.

    Kompetence veřejného opatrovníka
    - Při výkonu funkce se řídí zákonem č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník.
    - Chrání práva a oprávněné zájmy opatrovaného, a to vždy v souladu s rozsahem omezení svéprávnosti dle platného rozsudku, případně v souladu s rozhodnutím Okresního soudu u osob bez omezení svéprávnosti.
    - Je v pravidelném kontaktu s opatrovanou osobou, jíž pomáhá v sociální, bytové, zdravotní i finanční oblasti.
    - Spravuje jmění opatrované osoby a zprávy o hospodaření zasílá příslušnému Okresnímu soudu:
    - Při převzetí opatrované osoby do péče vyhotoví do 2 měsíců soupis spravovaného jmění
    - 1x ročně zasílá vyúčtování správy jmění
    - Při skončení opatrovnictví vyhotoví závěrečnou správu jmění
    - V ojedinělých případech doprovází opatrovanou osobu do zdravotnických zařízení, a to zejména v případě, kdy je nutno udělit souhlas se zdravotním úkonem.
    - V případě úmrtí stálého opatrovníka z řad fyzických osob, přebírá veřejný opatrovník jeho funkci do doby, než soud rozhodne o jmenování nového opatrovníka.

     

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Oprávněnou osobou v této věci je osoba omezena ve svéprávnosti, její rodinný příslušník či osoba blízká. 

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Zvláštní podmínky nejsou stanoveny. 

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Osobně, písemně či telefonicky kontaktovat sociálního pracovníka odboru sociální péče, jež vykonává funkci veřejného opatrovníka.

    Případně podáním podnětu nebo návrhu na posouzení svéprávnosti nebo ustanovení opatrovníka k příslušnému Okresnímu soudu dle místa faktického pobytu posuzované osoby. Tento může podat:

    • Osoba, jíž má být opatrovnictví vykonáváno
    • Rodinný příslušník, příbuzný či známý posuzované osoby
    • Poskytovatel zdravotní nebo sociální péče
    • Obec

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Úřad městského odboru Ostrava-Jih
    Odbor sociální péče, budova C
    Horní 791/3
    700 30 Ostrava

  7. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Při osobní návštěvě na úřadě mějte s sebou vždy platný občanský průkaz.

  8. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Nejsou k dispozici žádné formuláře.

  9. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

  10. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Sociální pracovník pracuje s klientem dle jeho individuálních potřeb, popřípadě si domlouvá termíny dalších schůzek na základě dohody s klientem.

  11. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Na řešení sociální situace se mohou podílet také rodinní příslušníci, úřady, poskytovatelé sociálních a zdravotních služeb a další osoby či instituce.

  12. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Aktivní spolupráce klienta se sociálním pracovníkem. Plnění společně stanovených úkolů tak, by byl naplněn cíl stanovené sociální práce s klientem.

  13. Elektronická služba, kterou lze využít

    Pro elektronickou komunikaci lze využít datovou schránku – ID datové schránky: 2s3brdz nebo elektronickou podatelnu posta@ovajih.cz.

  14. Popis byl naposledy aktualizován

    27.03.2025

  15. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno