Radnice

SENIOR NEBO OSOBA SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM – ZASTUPOVÁNÍ PŘI PODPISU SMLOUVY O POSKYTOVÁNÍ AMBULANTNÍ, TERÉNNÍ NEBO POBYTOVÉ SOCIÁLNÍ SLUŽBY

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

Senior nebo osoba se zdravotním postižením, která potřebuje z důvodu své nepříznivé soc. situace (zhoršení zdravotního stavu, snížení nebo ztráta mobility a soběstačnosti) zajistit dohled a podporu v ambulantní soc. službě (např. denní centrum, domovinka ad.), nebo pomoc terénní soc. služby ve své domácnosti (pečovatelská služba, osobní asistence), případně celodenní péči v pobytovém zařízení soc. služeb (např. odlehčovací služba, domov pro seniory, domov se zvláštním režimem, domov pro osoby se zdravotním postižením ad.).

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    SENIOR NEBO OSOBA SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM – ZASTUPOVÁNÍ PŘI PODPISU SMLOUVY O POSKYTOVÁNÍ AMBULANTNÍ, TERÉNNÍ NEBO POBYTOVÉ SOCIÁLNÍ SLUŽBY

  2. Základní informace k životní situaci
    • Nepříznivá sociální situace vzniklá před uzavřením smlouvy o poskytování soc. služby nebo v průběhu poskytování soc. služby (potřeba podepsání dodatků ke smlouvě).
    • Pokud zdravotní stav osobě neumožňuje, aby uzavřel (podepsal) smlouvu o poskytování soc. služby, nemá zákonného zástupce ani opatrovníka, pak tuto osobu zastoupí obecní úřad v místě trvalého bydliště, u pobytové soc. služby obecní úřad podle sídla tohoto zařízení.
    • Před podpisem smlouvy o poskytování soc. služby je nutné doložit lékařský posudek, že zastupovaná osoba není schopna samostatně jednat a nemá zákonného zástupce nebo opatrovníka.
    • Zastoupení při uzavírání smlouvy podle § 91 odst. 6 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách v těchto případech zajišťuje pověřená osoba Úřadu městského obvodu Ostrava-JIH, odboru sociální péče.

    V návaznosti na vzniklou situaci sociální pracovník např.:

    • spolupracuje se sociálním pracovníkem vybrané sociální služby k zajištění potřebných podkladů pro zastupování při uzavření smlouvy o poskytování soc. služby
    • prošetřuje sociální situaci seniora nebo osoby se zdravotním postižením (zájemce o sociální službu), spolupracuje s rodinou, institucemi
    • poskytuje odborné poradenství dle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník ve věci podpůrných opatřeních při narušení schopnosti zletilého právně jednat
    • poskytuje komplexní odborné sociální poradenství
  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
    • senior nebo osoba se zdravotním postižením, jíž se tato životní situace týká
    • rodinní příslušníci, osoby pečující nebo známé
    • sociálními pracovníky sociálních služeb, případně dalších institucí
  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Zvláštní podmínky nejsou stanoveny. 

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Osobní návštěva sociálního pracovníka odboru sociální péče, popřípadě telefonický kontakt za účelem dohody o návštěvě odboru sociální péče.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Ostrava - JIH

    Odbor sociální péče

    Horní 3 

    700 30 Ostrava – Hrabůvka

     

    Úřední hodiny:

    Pondělí, středa    8.00 - 12.00      13.00 - 17.00

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Tuto situaci můžete řešit v úředních hodinách na odboru soc. péče Úřadu městského obvodu Ostrava-JIH (mimo úřední hodiny na základě předchozí domluvy) s pověřeným pracovníkem pro tuto agendu, příp. se specializovanými sociálními pracovníky – oddělení péče o staré a zdravotně postižené občany, uvedené v seznamu zaměstnanců Úřadu městského obvodu Ostrava-JIH.

  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Při osobní návštěvě na úřadě je nutno se prokázat občanským průkazem.

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Žádný formulář není k dispozici.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny. 

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Sociální pracovník má snahu vzniklou situaci klienta řešit bezodkladně tak, aby byly hájeny jeho práva a oprávněné zájmy. Stěžejní je spolupráce dotčené (vybrané) soc. služby.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Na řešení sociální situace se mohou podílet rodinní příslušníci, osoby klientovi známé, poskytovatelé sociálních služeb, lékaři, úřady a další instituce.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Další činnosti, které jsou po žadateli požadovány nejsou stanoveny. Jedná se o individuální soc. práci ve prospěch klienta.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Tuto situaci není možno řešit prostřednictvím elektronické služby.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje
    • Zastoupení obecním úřadem obce s rozšířenou působností při uzavírání smlouvy o poskytování soc. služby je upraveno v § 91 odst. 6 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

     

    • Výkon profese sociálního pracovníka obce je vymezena:

    zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů.

    Na základě § 63 odst. 3 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů a § 93a odst. 1 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, jsou zaměstnanci obcí zařazeni jako sociální pracovníci oprávněni, na základě souhlasu osob, které se nacházejí v hmotné nouzi, v nepříznivé sociální situaci nebo jsou ohroženi sociálním vyloučení nebo se v tomto stavu nachází, vstupovat do obydlí, v němž tyto osoby žijí, s cílem vykonávat činnosti sociální práce.

  16. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Žádné opravné prostředky nejsou stanoveny.

  17. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Sankce za nedodržení povinností nejsou stanoveny.

  18. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
    • Od sociálních pracovníků vybrané soc. služby
    • Magistrát města Ostravy-odbor soc. věcí a zdravotnictví
    • Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
    • Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník
  19. Související životní situace a návody, jak je řešit

    V životě každého může nastat okamžik, kdy se člověk již nedokáže postarat sám o sebe bez pomoci další osoby. Důvodem nejčastěji bývá snížená soběstačnost z důvodu věku nebo nepříznivého zdravotního stavu. Kdokoliv se tak může ocitnout v takové soc. situaci, kterou sám nezvládá a potřebuje pomoc a podporu, aby tuto situaci překonal. V takovém případě je možno se obrátit na sociální pracovníky zdejšího odboru soc. péče, oddělení péče o staré a zdravotně postižené občany, kteří na základě zjištěné aktuální soc. situace osoby nacházející se v nepříznivé soc. situaci poskytnou odborné soc. poradenství a podporu pro její překlenutí.

  20. Popis byl naposledy aktualizován

    03.06.2025

  21. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno