Senior nebo osoba se zdravotním postižením v nepříznivé sociální situaci
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
-
Označení - pojmenování - životní situace
Senior nebo osoba se zdravotním postižením v nepříznivé sociální situaci
-
Základní informace k životní situaci
Nepříznivá sociální situace může vzniknout v důsledku nepříznivého zdravotního stavu, zdravotního postižení, nízkého příjmu, zadlužení, ztráty bydlení atp.
V návaznosti na vzniklou situaci sociální pracovník např.:
- pomáhá při orientaci v systému sociálních a zdravotních služeb, popřípadě při výběru vhodné sociální služby (např. pečovatelská služba, domovy pro seniory, odlehčovací služby),
- poskytuje poradenství, podporu a pomoc v návaznosti na jednotlivé dávkové systémy sociální ochrany obyvatelstva (např. dávky důchodového pojištění, dávky státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi, dávky pro osoby se zdravotním postižením),
- poskytuje administrativní pomoc při vyplňování nebo kontrole žádostí o různé typy dávek,
- pomáhá překonávat problémy související se ztrátou nebo s rizikem ztráty bydlení - s ohledem na věk, zdravotní stav, zdravotní postižení i nízký příjem
- pomáhá při řešení finančních problémů – poskytuje kontakty a zprostředkovává jednání se specializovanými poradnami (např. bezplatná poradna Exekutorské komory ČR, bezplatná právní poradna dluhové problematiky, poradna při finanční tísni atp.)
- z různých podnětů dále provádí sociální šetření - přímé, individuální intervence v terénu
Vzhledem k tomu, že komplexní sociální práce je velmi rozsáhlá a nelze vymezit všechny možné oblasti pomoci sociálního pracovníka, doporučujeme, aby se klienti obrátili na konkrétního zaměstnance s žádostí o informaci, pomoc či spolupráci.
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Sociální pracovník se zaměřuje na sociální práci s:
- osobami se zdravotním postižením nebo duševním onemocněním,
- osobami pečujícími o osoby závislé na péči jiné osoby,
- osobami, které žijí rizikovým způsobem života,
- osobami, které ztratily přístřeší nebo se nacházejí v nejistém či neadekvátním bydlení,
- osobami s materiálními problémy,
- oběťmi agrese, trestné činnosti a domácího násilí
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Zvláštní podmínky nejsou stanoveny.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Osobní návštěva sociálního pracovníka odboru sociální péče, popřípadě telefonický kontakt.
-
Na které instituci životní situaci řešit
Úřad městského obvodu Ostrava - JIH
Odbor sociální péče
Horní 3
700 30 Ostrava – Hrabůvka
Úřední hodiny:
Pondělí, středa 8.00 - 12.00 13.00 - 17.00
-
Jaké doklady je nutné mít s sebou
Při osobní návštěvě na úřadě občanský průkaz. Doložení dalších dokladů se odvíjí od konkrétního řešeného problému.
-
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Žádný formulář není k dispozici.
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Sociální pracovník pracuje s klientem okamžitě, dle individuálních potřeb, popřípadě si domlouvá termíny dalších schůzek na základě dohody s klientem.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Na řešení sociální situace se mohou podílet také rodinní příslušníci, úřady, poskytovatelé sociálních služeb a další osoby či instituce.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Aktivní spolupráce klienta se sociálním pracovníkem. Plnění společně stanovených úkolů tak, aby byl naplněn cíl stanovené sociální práce s klientem.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci není možno řešit prostřednictvím elektronické služby.
-
Popis byl naposledy aktualizován
09.01.2020
-
Datum konce platnosti popisu
Neuvedeno