Povolení zvláštního užívání místní komunikace
Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení
- Ve smyslu zákona č. 13/1997 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
-
Označení - pojmenování - životní situace
Povolení zvláštního užívání místní komunikace
-
Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)
Fyzická osoba (občan) nebo právnická osoba (dále jen „poplatník“), v jejímž zájmu nebo kvůli jejíž činnosti má být zvláštní užívání pozemní komunikace povoleno. Jsou-li takovým důvodem stavební práce, předkládá žádost zhotovitel, pokud příslušný silniční správní úřad nestanoví jinak.
-
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Místní komunikace lze užívat jiným než obvyklým způsobem nebo k jiným účelům, než pro které jsou určeny, jen na základě povolení zvláštního užívání vydaného silničním správním úřadem.
Zvláštním užíváním pozemní komunikace je například užití komunikace za účelem provozování restaurační zahrádky, provádění stavebních prací, umísťování, skládání či nakládání věcí nebo materiálů, umísťování reklamních zařízení, pořádání sportovních či kulturních akcí apod. Silniční správní úřad vydá rozhodnutí o povolení zvláštního užívání na dobu určitou a v rozhodnutí stanoví podmínky zvláštního užívání.
Podmínkou přiznání se k místnímu poplatku za užívání veřejného prostranství je skutečnost, že fyzická nebo právnická osoba fakticky užívá toto prostranství některým ze způsobů uvedeným v § 4 odst. 1 zákona číslo 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů nebo a dle obecně závazné vyhlášky statutárního města Ostravy č. 4/2016 o místním poplatku za užívání veřejného prostranství.
-
Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace
Podáním žádosti k silničnímu správnímu úřadu nejpozději 30 dnů před navrhovaným zahájením zvláštního užívání.
Dále se poplatník dostaví k vyřízení přiznání k místnímu poplatku a podání žádosti o povolení záboru veřejného prostranství za účelem umístění reklamního zařízení, nejpozději však 5 pracovních dní před zamýšleným zahájením užívání. -
Na které instituci životní situaci řešit
Úřad městského obvodu Ostrava - Jih
odbor dopravy a komunálních služeb
Horní 791/3
700 30 Ostrava-Hrabůvka -
Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit
Kde nás najdete
Adresa:
Edisonova 792/82
700 30 Ostrava-HrabůvkaAdresa elektronické podatelny:
posta@ovajih.cz
Tato podatelna přijímá také podání opatřená elektronickým podpisem od kvalifikované certifikační autority uznávané orgány státní správy (První certifikační autorita, a. s., eIdentity, a. s. nebo PostSignum QCA).ID datové schránky: 2s3brdz
IČ: 00845451
DIČ: CZ00845451
Klikněte na mapu Úřední hodiny
Pondělí a středa: 8:00 - 12:00 13:00 - 17:00
Ing. Petra Bálková
vedoucí oddělení dopravy599430283 208 / Radnice, budova B -
Jaké doklady je nutné mít s sebou
- fyzická osoba předloží platný občanský průkaz, popř. náhradní doklad totožnosti – cestovní pas
- fyzická osoba podnikající předloží kopii živnostenského listu (výpis ze živnostenského rejstříku)
- právnická osoba doloží aktuální výpis z obchodního či jiného rejstříku
- snímek katastrální mapy (kupř. http://gisova.ostrava.cz/webmaps/mapaz/viewer.htm) se zakreslením přesné lokalizacedotčené části pozemní komunikace či komunikací (označit kupř. křížkem či úsekem dle charakteru zvláštního užívání) + výpis z katastru nemovitostí týkající se parcely, kde má být zvláštní užívání povoleno jednoduchý technický popis nebo grafický návrh nebo nákres ručně s okótováním plochy zabraného pozemku a pohledové plochy (v případě umístění reklamního zařízení)
- v případě, že zvláštní užívání může ohrozit bezpečnost nebo plynulost silničního provozu (např. u hlavních silničních tahů, v blízkosti přechodů pro chodce či jných sporných místech) je nutný předchozí souhlas Policie ČR, MŘ - DI Ostrava, Výstavní 55, Ostrava-Vítkovice
- v případě zastoupení žadatele doložit plnou moc
Ing. Petra Bálková
vedoucí oddělení dopravy+420599430283 208 / Radnice, budova B -
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
-
Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit
Správní poplatek je možno platit v hotovosti na pokladně Úřadu městského obvodu Ostrava - Jih, v době pokladních hodin (možná platba kartou), také prostřednictvím složenek na pobočkách České pošty a. s. nebo bezhotovostním převodem (platebním příkazem) z bankovního účtu plátce na účet příjemce.
Vše až po podání žádosti a následného přidělení variabilního symbolu k platbě. Bez přiděleného variabilního symbolu platbu neuskutečňujte, nebyla by správně přiřazena!
Výše správního poplatku závisí na délce trvání zvláštního užívání:
Délka trvání užívání Poplatek (Kč) doba kratší než 10 dnů 100 Kč doba kratší než 6 měsíců 500 Kč ostatní případy
1 000 Kč Od správního poplatku je osvobozeno vydání povolení ke zřízení parkovacího místa pro držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P a vydání dodatečného povolení zvláštního užívání pozemní komunikace v důsledku havárie inženýrských sítí.
-
Jaké jsou lhůty pro vyřízení
O žádosti musí být rozhodnuto do 30 dnů od podání žádosti, ve zvlášť složitých případech a v případech, kdy je nařízeno místní šetření, do 60 dnů od zahájení řízení, tj. od podání žádosti.
-
Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Účastníkem řízení o povolení zvláštního užívání místní komunikace je kromě žadatele vlastník (správce) dotčené místní komunikace, který vydává k tomuto povolení předchozí souhlas. Za městský obvod Ostrava - Jih rozhoduje o vydání předchozího souhlasu ke zvláštnímu užívání pozemních komunikací při splnění podmínek odbor dopravy a komunálních služeb, v ostatních případech pak rada městského obvodu. Dotčeným orgánem je příslušný orgán Policie České republiky.
-
Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Součinnost při vyřizování žádosti, např. urychleným odstraněním případných nedostatků a vad žádosti.
-
Elektronická služba, kterou lze využít
- do datové schránky ÚMOb Ostrava - Jih číslo 2s3brdz
- na e-mail posta@ovajih.cz - v takovém případě je nutné, aby žádost byla opatřena elektronickým podpisem od kvalifikované certifikační autority uznávané orgány státní správy (První certifikační autorita a. s., eIdentity a. s. nebo PostSignum QCA)
-
Podle kterého právního předpisu se postupuje
- zákon číslo 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
- vyhláška číslo 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
- zákon číslo 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
- zákon číslo 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů,
- zákon číslo 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
- zákon číslo 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů
- obecně závazná vyhláška statutárního města Ostravy číslo 4/2016, o místním poplatku za užívání veřejného prostranství
-
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Proti rozhodnutí lze podat odvolání. Odvolání se podává ke správnímu úřadu, který rozhodnutí vydal, a to do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí. Podané odvolání má odkladný účinek.
-
Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Užití místní komunikace jiným než obvyklým způsobem nebo k jiným účelům, než pro které jsou určeny, bez povolení silničního správního úřadu, anebo nedodržení podmínek stanovených v povolení zvláštního užívání je přestupkem, za který lze uložit pokutu dle platných právních předpisů.
-
Kontaktní osoba
Ing. Petra Bálková
vedoucí oddělení dopravy599430283 208 / Radnice, budova B -
Popis byl naposledy aktualizován
7.11.2019