Zvláštní příjemce dávky důchodového pojištění

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

 


  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Zvláštní příjemce dávky důchodového pojištění

  2. Základní informace k životní situaci

    Jedná se o situaci, kdy stávající příjemce nemůže svůj důchod přebírat a účelně využívat, a to z důvodu jeho nepříznivého zdravotního stavu (např. hospitalizace ve zdravotnickém zařízení). Na základě této skutečnosti je ustanoven zvláštní příjemce důchodu, který jej přebírá a hospodaří s ním ve prospěch stávajícího příjemce.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Žádost si může podat osoba, která je ochotna a způsobilá vykonávat funkci zvláštního příjemce důchodu.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Žadatel  se dostaví na úřad městského obvodu na jehož území má stávající příjemce důchodu trvalé bydliště. Zde si vyplní žádost, kterou obdrží na úřadě nebo si ji může vyplnit předem (žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění). Žadatel musí dále doložit potvrzení o zdravotním stavu stávajícího příjemce, že není schopen si, z důvodu svého nepříznivého zdravotního stavu, přebírat důchod a účelně s ním nakládat. Potvrzení se vydává na uvedený formulář nebo je k vyžádání ve zdravotnickém zařízení. Součástí tohoto formuláře je rovněž vyjádření sociální pracovnice.

    Po doložení těchto podkladů provede místně příslušný úřad (dle trvalého bydliště žadatele) sociální šetření za účelem ověření, zda je žadatel vhodnou osobou k výkonu funkce zvláštního příjemce důchodu. Následně vydá úřad městského obvodu rozhodnutí, které po nabytí právní moci odešle na Českou správu sociálního zabezpečení v Praze, a ta provede změnu příjemce.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Podáním žádosti o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění na úřadu městského obvodu.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Ostrava-Jih, odbor sociální péče, Horní 791/3, 700 30, Ostrava, oddělení péče o staré a zdravotně postižené občany (vždy dle trvalého bydliště stávajícího příjemce důchodu).

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Ostrava-Jih, odbor sociální péče, Horní 791/3, 700 30, Ostrava, oddělení péče o staré a zdravotně postižené občany. V úředních dnech, popř. i mimo ně po předchozí telefonické domluvě (viz. telefonní seznam).

    Úřední hodiny:
    Pondělí, středa:    8:00–12:00        13:00–17:00

    Bc. Gabriela Forrová, DiS.
    vedoucí oddělení péče o staré a zdravotně postižené občany
    +420599430440 127 / Radnice, budova C
    Mgr. Petra Glasnáková, DiS.
    specializovaný sociální pracovník 14
    +420599430430 118 / Radnice, budova C
    Mgr. Monika Kašparová
    specializovaný sociální pracovník 13
    +420599430439 117 / Radnice, budova C
    Bc. Ludmila Mascautanu
    specializovaný sociální pracovník 04
    +420599430432 116 / Radnice, budova C
    Bc. Petra Míčková, DiS.
    specializovaný sociální pracovník 08
    +420599430436 118 / Radnice, budova C
    Mgr. Hana Műllerová
    specializovaný sociální pracovník 07
    +420599430428 117 / Radnice, budova C
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou
    • občanský průkaz příjemce dávky důchodového pojištění
    • občanský průkaz žadatele
    • doklad o přiznaném důchodu
  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
    • žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění
    • výjádření ošetřujícího lékaře

    K dispozici jsou na odboru sociální péče na internetových stránkách úřadu (žádost).

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Bez poplatků.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Dle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů je lhůta pro vydání rozhodnutí 30 - 60 dnů.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    V případě, že příjemce dávky důchodového pojištění není vzhledem k zdravotnímu stavu schopen podpisu, je mu ve správním řízení ustanoven opatrovník, který chrání jeho práva a zájmy.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Na základě § 63 odst. 3 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů a § 93a odst. 1 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, jsou zaměstnanci obcí zařazeni jako sociální pracovníci oprávněni, na základě souhlasu osob, které se nacházejí v hmotné nouzi, v nepříznivé sociální situaci nebo jsou ohroženi sociálním vyloučením nebo se v tomto stavu nachází, vstupovat do obydlí, v němž tyto osoby žijí, s cílem vykonávat činnosti sociální práce.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Příslušné formuláře jsou k dispozici v elektronické podobě, které je však nutno podat  osobně.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje
    • zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů
    • zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů
    • zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
  16. Jaké jsou související předpisy
  17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Odvolání proti rozhodnutí. Poučení o opravných prostředcích je uvedeno v každém rozhodnutí.

  18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
  19. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  20. Další související informace

    V případě, že stávající příjemce důchodu není schopen se aktivně účastnit správního řízení, tzn. podat souhlas s ustanovením zvláštního příjemce, jenž stvrdí svým podpisem, je nutno pro toto řízení ustanovit opatrovníka, který bude řádně zastupovat, chránit práva a zájmy stávajícího příjemce důchodu. Z důvodu střetu zájmu nemůže být do funkce opatrovníka ustanovan žadatel, nýbrž jiná k tomuto účelu vhodná osoba.

  21. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě

    www.mpsv.cz

  22. Související životní situace a návody, jak je řešit
  23. Za správnost návodu odpovídá útvar

    Odbor sociální péče.

  24. Kontaktní osoba
  25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
  26. Popis byl naposledy aktualizován

    24.01.2022

  27. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace