Standardy kvality sociálně-právní ochrany
V souvislosti s novelou zákona o sociálně-právní ochraně dětí k 1. 1. 2013 (zákon č. 359/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a příslušnou prováděcí vyhláškou (č. 473/2012 Sb.) došlo v činnosti sociálně-právní ochrany k zásadnímu posunu, k zavedení standardů sociálně-právní ochrany jako souboru postupů a pravidel poskytování sociálně-právní ochrany. Nejde o jednorázový proces, ale o kontinuální zkvalitňování ochrany dětí a péče o ohrožené děti. Jedná se o vůbec první okruh standardizace veřejné správy u nás. Ustanovení právních předpisů, týkající se naplňování standardů, nabývá účinnosti dnem 1. 1. 2015.
Hlavním cílem zavedení standardů kvality sociálně-právní ochrany bylo vytvoření podmínek pro systematickou sociální práci s dětmi a rodinami, a to vnějších i vnitřních. Jedná se o soubor kritérií, které určují úroveň kvality poskytované sociálně-právní ochrany ve vztahu k dětem, rodičům a jiným osobám odpovědným za výchovu, sjednocují postupy při práci s ohroženými dětmi a rodinami a nastavují alespoň minimální standard práce – co musí každé pracoviště vykonávat ve vztahu ke klientovi i zaměstnanci, co musí mít k dispozici atd. Jedná se rovněž o nástroj pro měření kvality mezi jednotlivými pracovišti, šíření příkladů dobré praxe aj. Příslušná ustanovení zákona o sociálně-právní ochraně dětí (§9) a prováděcí vyhlášky (§6) vymezují základní okruhy standardů:
- principy a bodové hodnocení výkonu sociálně-právní ochrany
- standardy sociální práce s klientem
- standardy personálního a organizačního zajištění výkonu sociálně-právní ochrany
- technicko-provozní zajištění sociálně-právní ochrany.
Bližší vymezení standardů upravuje příloha č. 1 prováděcí vyhlášky č. 473/2012 Sb., která popisuje celkem 14 okruhů standardů :
- standardy 1-3 se zabývají místní a časovou dostupností, prostředím, podmínkami a informovaností o výkonu sociálně-právní ochrany konkrétního pracoviště
- standard 4 se zabývá personálním zabezpečením výkonu sociálně-právní ochrany
- standardy 5-6 řeší otázky přijímání a zaškolování zaměstnanců zařazených v orgánu sociálně-právní ochrany, vč. jejich profesního rozvoje
- standardy 7-9 se zabývají prevencí ohrožení dítěte, dále zákonem stanovenými metodami, principy a postupy práce zaměstnanců sociálně-právní ochrany
- standardy10-13 popisují kontrolní mechanismy, vedení dokumentace a způsob vyřizování a podávání stížností
- standard 14 se týká návaznosti výkonu sociálně-právní ochrany dětí na další subjekty, postupu zaměstnanců sociálně-právní ochrany jako koordinátorů péče ve vztahu k ostatním subjektům
Prováděcí vyhláška stranoví písemnou formu standardů pouze u některých kritérií. Ostatní vyplývají z praxe a platných právních předpisů nebo vnitřních norem orgánu sociálně-právní ochrany dětí. Kontrolu dodržování standardů provádí nadřízený správní orgán, jde o kontrolu přenesené působnosti.
Úplné znění standardů kvality SPO je v tištěné podobě k dispozici na sekreteriátě vedoucí odboru sociálně péče.
Obsah:
Kritérium 1a | Místní a časová dostupnost (Místní dostupnost) |
Kritérium 1b | Místní a časová dostupnost (Časová dostupnost) |
Kritérium 3a | Informovanost o výkonu sociálně-právní ochrany dětí (Dostupnost a aktivní šíření informací o činnosti) |
Kritérium 3b | Informovanost o výkonu sociálně-právní ochrany dětí (Rozsah a podmínky poskytování sociálně-právní ochrany) |
Kritérium 4a | Personální zabezpečení výkonu sociálně-právní ochrany dětí |
Kritérium 4c | Personální zabezpečení výkonu sociálně-právní ochrany (Oprávnění k povinnosti k jednotlivým pracovním pozicím) |
Kritérium 7a | Prevence (Vytváření podmínek pro preventivní aktivity) |
Kritérium 7b | Prevence (Informace o návazných službách a preventivních aktivitách) |
Kritérium 8a | Přijetí oznámení, posouzení naléhavosti a přidělení případu (Postupy při přijetí oznámení případu a jeho evidenci) |
Kritérium 8b | Přijetí oznámení, posouzení naléhavosti a přidělení případu (Posouzení naléhavosti případu) |
Kritérium 8c | Přijetí oznámení, posouzení naléhavosti a přidělení případu (Přidělení případu konkrétnímu koordinátorovi) |
Kritérium 9a | Jednání, vyhodnocování a individuální plán ochrany dítěte (Základní principy výkonu sociálně-právní ochrany) |
Kritérium 9b | Jednání, vyhodnocování a individuální plán ochrany dítěte (Zajištění služeb pro jednání s osobami se specifickými potřebami) |
Kritérium 9c | Jednání, vyhodnocování a individuální plán ochrany dítěte (Metodika vyhodnocování situace dítěte a rodiny) |
Kritérium 9d | Jednání, vyhodnocování a individuální plán dítěte (Metodika zpracování a vyhodnocování individuálního plánu ochrany dítěte) |
Kritérium 13a | Vyřizování a podávání stížností (Pravidla pro podávání, vyřizování a evidenci stížností) |
Kritérium 13b | Vyřizování a podávání stížností (Informace o možnosti podat stížnost) |
Kritérium 14a | Návaznost výkonu sociálně-právní ochrany dětí na další subjekty (Zprostředkování a doporučení služeb) |
Kritérium 14b | Návaznost výkonu sociálně-právní ochrany dětí na další subjekty (Intenzivní návazná péče) |
Standardy kvality SPOD byly zpracovány v rámci projektu
Systémová podpora zaměstnanců orgánů SPOD působících na území statutárního města Ostravy, reg. č. CZ.1.04/3.1.03/C2.00058,
který je financován z prostředků Evropského sociálního fondu
prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu.