Radnice

Úmrtí a vyřízení úmrtního listu

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Úmrtí a vyřízení úmrtního listu

  2. Základní informace k životní situaci
  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Prvopis úmrtního listu je předán:

    • vypraviteli pohřbu

    V případě, že není vypravitel pohřbu znám nebo pohřeb byl vypraven Úřadem městského obvodu Ostrava-Jih, pak:

    • členům rodiny zemřelého (manželce/-ovi, rodičům, prarodičům, dětem, vnukům, pravnukům, sourozencům), či jejich zplnomocněným zástupcům (plná moc musí obsahovat ověřený podpis),
    • fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti
  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Úmrtní list vydá matriční úřad v jehož správním obvodu fyzická osoba zemřela.

    Matriční úřad ÚMOb Ostrava-Jih zapisuje úmrtí na území:

    • Ostrava-Jih (Bělský Les, Dubina, Hrabůvka, Výškovice, Zábřeh)
    • Hrabová
    • Proskovice
  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Vypravitel pohřbu se dostaví na matriční úřad, kde mu bude předán vyhotovený úmrtní list.

    Úmrtní list je možné vypraviteli rovněž zaslat poštou za předpokladu, že se takto domluví buď s pohřební službou nebo následně s matričním úřadem.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Zemřela-li fyzická osoba na území správního obvodu matričního úřadu ÚMOb Ostrava-Jih, pak se dostaví na zdejší matriční úřad ÚMOb Ostrava-Jih, Horní 3, Ostrava-Hrabůvka.

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Ostrava-Jih, odbor správních činností, matrika, budova A, přízemí, č. dv. 017, 018, 019

     

    Úřední hodiny:

    pondělí                 8.00 - 12.00 a 13.00 - 17.00 hod.

    středa                   8:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00 hod.

    čtvrtek                  8.00 - 11.30 a 12.30 - 16.00 hod.

     

     

     

    e-mail: posta@ovajh.cz

    Lubomíra Chudá
    referent - matrika 04
    +420599430299 17 / Radnice, budova A
    Marcela Kohutová
    referent - matrika 05
    +420599430219 19 / Radnice, budova A
    Simona Přikrylová
    referent - matrika 07
    +420599430407 20 / Radnice, budova A
    Elen Šperlínová
    referent - matrika 06
    +420599430385 18 / Radnice, budova A
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Vypravitel pohřbu doloží:

    • doklad totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas, průkaz o povolení k pobytu cizince)

    Členové rodiny doloží:

    • doklad totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas, průkaz o povolení k pobytu cizince)
    • matriční doklad svědčící o příbuzenském poměru k zemřelému (rodný nebo oddací list)

    Fyzická osoba, která má právní zájem či žila se zemřelým ve společné domácnosti:

    • doklad totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas, průkaz o povolení k pobytu cizince)
    • listinu svědčící o právním zájmu
  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Žádné formuláře nejsou stanoveny.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Prvopis úmrtního listu je od správního poplatku osvobozen.

    Každý další výtisk úmrtního listu (druhopis) je zpoplatněn částkou 300,- Kč.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Matriční úřad vydá úmrtní list do 30 dnů od data, kdy obdrží od poskytovatele zdravotních služeb list o prohlídce zemřelého.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Další účastníci nejsou stanoveni.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Další činnosti nejsou stanoveny.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Tuto situaci nelze řešit elektronicky.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje
    • zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
    • zákon č. 89/2012 Sb., nový občanský zákoník, v platném znění
    • zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
    • zákon č. 207/2001 Sb., vyhláška, která provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
  16. Jaké jsou související předpisy
  17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání matričního dokladu je možné podat odvolání do 15 dnů, prostřednictvím úřadu, který vydal rozhodnutí.

  18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Sankce nejsou stanoveny.

  19. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  20. Další související informace
  21. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  22. Související životní situace a návody, jak je řešit
  23. Za správnost návodu odpovídá útvar

    odbor správních činností

  24. Kontaktní osoba
    Lubomíra Chudá
    referent - matrika 04
    +420599430299 17 / Radnice, budova A
    Marcela Kohutová
    referent - matrika 05
    +420599430219 19 / Radnice, budova A
    Simona Přikrylová
    referent - matrika 07
    +420599430407 20 / Radnice, budova A
    Elen Šperlínová
    referent - matrika 06
    +420599430385 18 / Radnice, budova A
  25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
  26. Popis byl naposledy aktualizován

    28.06.2024

  27. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace