Radnice

Ženská příjmení

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Ženská příjmení

  2. Základní informace k životní situaci

    Příjmení žen se tvoří v souladu s pravidly české mluvnice.

    Při zápisu uzavření manželství nebo vzniku partnerství lze na základě žádosti ženy, jíž se uzavření manželství nebo vznik partnerství týká, uvést v matriční knize příjmení, které bude po uzavření manželství nebo vstupu do partnerství užívat, v mužském tvaru.

    Při zápisu narození dítěte lze na základě žádosti rodičů uvést příjmení dítěte ženského pohlaví v mužském tvaru.

    Při zápisu úmrtí cizinky se uvede v matriční knize příjmení ženy, jíž se zápis týká, v mužském tvaru, je-li jeho užívání prokázáno matričním dokladem, popřípadě jinou veřejnou listinou.

    Na základě žádosti ženy, jejíž příjmení je již zapsáno v matriční knize v souladu s pravidly české mluvnice, lze uvést její příjmení v mužském tvaru.

    Na základě žádosti rodičů dítěte ženského pohlaví, jehož příjmení je již zapsáno v matriční knize v souladu s pravidly české mluvnice, lze uvést jeho příjmení v mužském tvaru.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Žena, jejíž manželství má být nebo je zapsáno v matrice České republiky nebo rodiče nebo zákonní zástupci dítěte ženského pohlaví, jehož narození má být nebo je zapsáno v matrice České republiky.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Jde-li o dítě starší 12 let, připojí se k žádosti jeho souhlas.

    Souhlas druhého z rodičů (podává-li žádost pouze jeden z rodičů). Není-li jeden rodič znám, je rodičovské odpovědnosti zbaven nebo je výkon jeho rodičovské odpovědnosti v této oblasti omezen nebo pozastaven, zapíše se mužský tvar příjmení dítěte ženského pohlaví podle žádosti druhého z rodičů.

    Žádost o užívání příjmení v mužském tvaru lze podat pouze jednou. Veškeré další žádosti o uvedení téhož příjmení v mužském tvaru jsou posuzovány jako změna příjmení.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Podáním žádosti na příslušný matriční úřad.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Žádost lze podat u kteréhokoliv matričního úřadu nebo zastupitelského úřadu České republiky.

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Ostrava-Jih

    odbor správních činností - matrika

    Horní 791/3

    700 30   Ostrava-Hrabůvka

     

    Úřední hodiny:

    pondělí                 8.00 - 12.00 a 13.00 - 17.00 hod.

    středa                   8:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00 hod.

    čtvrtek                  8.00 - 11.30 a 12.30 - 16.00 hod.

    Lubomíra Chudá
    referent - matrika 04
    +420599430299 17 / Radnice, budova A
    Marcela Kohutová
    referent - matrika 05
    +420599430219 19 / Radnice, budova A
    Simona Přikrylová
    referent - matrika 07
    +420599430407 20 / Radnice, budova A
    Elen Šperlínová
    referent - matrika 06
    +420599430385 18 / Radnice, budova A
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Matriční doklad (rodný, oddací, úmrtní list či list registrovaného partnerství), ve kterém má být příjmení zapsáno – je-li již vydán a doklad totožnosti žadatele/-ů. Dále žádost o uvedení příjmení v matriční knize v mužském tvaru.

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Formuláře nejsou k dispozici.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Správní poplatky nejsou stanoveny.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Matriční úřad, v jehož matriční knize není narození (manželství, partnerství, úmrtí), jehož se žádost týká, zapsáno, postoupí žádost do 3 pracovních dnů matričnímu úřadu, podle místa matriční události. Matriční úřad v jehož knize je matriční událost zapsána, vydá do 30-ti dnů od přijetí žádosti a dokladů nový matriční doklad.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Další účastníci nejsou stanoveni.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Další činnosti nejsou požadovány.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Tuto situaci nelze řešit elektronicky.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje
    • 301/2000 Sb., zákon o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
    • 89/2012 Sb., nový občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
    • 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
    • 207/2001 Sb., Vyhláška, která provádí zákon 301/2000 Sb., zákon o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
  16. Jaké jsou související předpisy
  17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    V případě vydání zamítnutí žádosti je možné podat odvolání do 15-ti dnů od jeho doručení, prostřednictvím úřadu, který toto rozhodnutí vydal.

  18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Sankce nejsou stanoveny.

  19. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  20. Další související informace
  21. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  22. Související životní situace a návody, jak je řešit
  23. Za správnost návodu odpovídá útvar

    odbor správních činností

  24. Kontaktní osoba
    Lubomíra Chudá
    referent - matrika 04
    +420599430299 17 / Radnice, budova A
    Marcela Kohutová
    referent - matrika 05
    +420599430219 19 / Radnice, budova A
    Simona Přikrylová
    referent - matrika 07
    +420599430407 20 / Radnice, budova A
    Elen Šperlínová
    referent - matrika 06
    +420599430385 18 / Radnice, budova A
  25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

    01.01.2024

  26. Popis byl naposledy aktualizován

    28.06.2024

  27. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace