Radnice

Změna jména a příjmení

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Změna jména a příjmení

  2. Základní informace k životní situaci

    Jméno, popřípadě jména, nebo příjmení lze změnit fyzické osobě pouze na základě její žádosti, popřípadě žádosti jejích zákonných zástupců.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Fyzická osoba, která si chce změnit jméno či příjmení nebo zákonný zástupce nezletilého dítěte, chce-li změnit jméno či příjmení tomuto dítěti

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Jméno či příjmení lze změnit fyzické osobě na základě její žádosti, či žádosti zákonných zástupců.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Podáním žádosti na místně příslušný matriční úřad.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Změnu jména či příjmení řeší matriční úřad podle místa trvalého pobytu fyzické osoby, jíž se požadovaná změna týká. Má-li trvalé bydliště ve správním obvodu matričního úřadu ÚMOb Ostrava-Jih (Ostrava-Jih, Hrabová, Proskovice), pak se dostaví na zdejší matriční úřad ÚMOb Ostrava-Jih, Horní 3, Ostrava-Hrabůvka

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Ostrava-Jih, odbor správních činností, matrika, budova A, přízemí, č. dv. 017, 018, 019

     

    Úřední hodiny:

    Pondělí    od 8.00 do 12.00 a od 13.00 do 17.00 hod.

    Středa     od 8.00 do 12.00 a od 13.00 do 17.00 hod.

    Čtvrtek    od 8.00 do 11.30 a od 12.30 do 16.00 hod.

     

    Lubomíra Chudá
    referent - matrika 04
    +420599430299 17 / Radnice, budova A
    Marcela Kohutová
    referent - matrika 05
    +420599430219 19 / Radnice, budova A
    Elen Šperlínová
    referent - matrika 06
    +420599430385 18 / Radnice, budova A
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou
    • doklad totožnosti
    • matriční doklad (rodný, oddací, úmrtní list či list registrovaného partnerství), ve kterém se požadovaná změna jména či příjmení promítne
    • souhlas nezletilého, staršího 15 let, jehož se změna jména či příjmení týká
    • rozsudek soudu, nahrazující souhlas druhého rodiče, jedná-li se o změnu příjmení nezletilého dítěte
    • rozsudek soudu, zbavující druhého rodiče rodičovské zodpovědnosti, či tuto zodpovědnost omezující, jedná-li se o změnu příjmení nezletilého dítěte
    • rozsudek soudu o rozvodu manželství, jedná-li se o změnu příjmení po rozvodu manželství
    • případné další doklady svědčící ve prospěch požadované změny
  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
    • žádost o změnu jména či příjmení        ke stažení zde
    • žádost o změnu jména či příjmení nezletilého dítěte      ke stažení zde

    Všechny formuláře jsou rovněž k dispozici v budově matričního úřadu

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    200,- Kč, jedná-li se o změnu příjmení hanlivého nebo směšného, 300 Kč jedná-li se o změnu příjmení cizojazyčného či na dřívější příjmení, v ostatních případech 3000,- Kč

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Rozhodnutí ve věci změny jména či příjmení by mělo být vydáno v co možná nejkratším termínu, nejdéle do 30 dnů, v odůvodněných případech do 60 dnů.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Manžel(ka) žadatele, jedná-li se o změnu příjmení za dobu trvání manželství, druhý rodič nezletilého dítěte, jedná-li se o změnu příjmení tohoto dítěte.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Nejsou stanoveny

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Nelze řešit elektronicky.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje
    • zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
    • zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
  16. Jaké jsou související předpisy
  17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    V případě vydání zamítavého rozhodnutí je možné podat odvolání do 15 dnů od převzetí tohoto rozhodnutí, prostřednictvím úřadu, který toto rozhodnutí vydal.

  18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Sankce nejsou stanoveny.

  19. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  20. Další související informace
  21. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  22. Související životní situace a návody, jak je řešit
  23. Za správnost návodu odpovídá útvar

    odbor správních činností

  24. Kontaktní osoba
    Lubomíra Chudá
    referent - matrika 04
    +420599430299 17 / Radnice, budova A
    Marcela Kohutová
    referent - matrika 05
    +420599430219 19 / Radnice, budova A
    Elen Šperlínová
    referent - matrika 06
    +420599430385 18 / Radnice, budova A
  25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

    16.10.2019

  26. Popis byl naposledy aktualizován

    14.03.2024

  27. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace