Radnice

Zrušení údaje o místu trvalého pobytu

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Zrušení údaje o místu trvalého pobytu

  2. Základní informace k životní situaci

    Dle ust. § 12 odst. 1 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel), ve znění pozdějších předpisů, ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místu trvalého pobytu:
    a) byl-li zápis proveden na základě pozměněných, neplatných, neúplných nebo padělaných dokladů nebo nepravdivě nebo nesprávně uvedených skutečností
    b) byl-li objekt, na jehož adrese je občan hlášen k trvalému pobytu, odstraněn nebo zanikl nebo je podle zvláštních právních předpisů nezpůsobilý k užívání za účelem bydlení
    c) zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo vymezené části objektu, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu občana, a neužívá-li občan tento objekt nebo jeho vymezenou část

     

    Ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místě trvalého pobytu podle odstavce c) jen na návrh vlastníka objektu nebo jeho vymezené části nebo na návrh oprávněné osoby uvedené v § 10 odst. 6 písm. c) zákona o evidenci obyvatel.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Vlastník objektu nebo jeho vymezené části nebo oprávněná osoba podle § 10 odst. 6 písm. c) zákona o evidenci obyvatel. Za oprávněnou osobu se považuje osoba, která je oprávněna užívat objekt nebo jeho vymezenou část (např. byt nebo obytnou místnost), anebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde se občan hlásil k trvalému pobytu.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Dle ustanovení § 12 odst. 1 písmena c) zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, ve znění pozdějších předpisů, ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místu trvalého pobytu na návrh vlastníka nebo oprávněné osoby, zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo k jeho vymezené části, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu a občan tento objekt nebo vymezenou část neužívá (obě podmínky musí být splněny současně).

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Podáním žádosti vlastníka nebo oprávněné osoby dle § 12 odst. 1 písm c) zákona č. 133/2000 Sb.,o evidenci obyvatel, která obsahuje příslušné doklady (např. nájemní smlouva, rozsudek o rozvodu, rozsudek o zrušení společného nájmu bytu, majetkové vypořádání, prohlášení o opuštění domácnosti). Ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místě trvalého pobytu podle odstavce 1, písm. c), jen na návrh vlastníka objektu nebo jeho vymezené části nebo na návrh oprávněné osoby uvedené v § 10, odst. 6, písm. c). Navrhovatel je v takovém případě povinen existenci důvodů uvedených v odstavci 1, písm. c), ohlašovně prokázat.


    Vlastník objektu nebo jeho vymezené části nebo oprávněná osoba nedokládá ohlašovně v řízení o zrušení údaje o místu trvalého pobytu své vlastnické právo nebo jiné užívací právo, pokud si existenci tohoto práva může ohlašovna ověřit bezúplatně veřejným přístupem v katastru nemovitostí.


    Při vyřízení žádosti postupuje správní orgán dle správního řádu a účastníky řízení jsou žadatel a ten, komu má být údaj o místu trvalého pobytu zrušen.

  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Ostrava-Jih, odbor správních činností, ohlašovna

  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Ostrava-Jih, odbor správních činností, ohlašovna , budova A, přízemí,
    č. dv. 025 a 026.

    Úřední hodiny:

    pondělí        8:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00 hod.

    středa          8:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00 hod.

    čtvrtek         8:00 - 11:30 a 12:30 - 16:00 hod.

    .

    Jana Bilová
    referent - ohlašovna 12
    +420599430302 25 / Radnice, budova A
    Alice Kociánová
    referent - ohlašovna 11
    +420599430354 26 / Radnice, budova A
    Simona Přikrylová
    referent - matrika 07
    +420599430407 20 / Radnice, budova A
    Alena Tylečková
    referent - ohlašovna 14
    +420599430222 6 / Radnice, budova D
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Žádost oprávněné osoby dle § 12 odst. 1 písm. c) zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, a příslušné doklady (např. nájemní smlouva, výpis z katastru nemovitostí, rozsudek o rozvodu, rozsudek o zrušení společného nájmu bytu, majetkové vypořádání, prohlášení o opuštění domácnosti).
    Ohlašovna rozhodne o zrušení údaje o místě trvalého pobytu podle odstavce 1, písm. c), jen na návrh vlastníka objektu nebo jeho vymezené části nebo na návrh oprávněné osoby uvedené v § 10, odst. 6, písm. c). Navrhovatel je v takovém případě povinen existenci důvodů uvedených v odstavci 1, písm. c), ohlašovně prokázat.

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Předepsané formuláře nejsou stanoveny. Možno využít tento vzor: žádost o zrušení trvalého pobytu

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    správní poplatek Kč 100,- za každou osobu

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Dle správního řádu.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Občan, jemuž má být trvalý pobyt zrušen.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Datová schránka

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje
    • 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech v platném znění
    • 500/2004 Sb., správní řád
  16. Jaké jsou související předpisy
  17. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Podání odvolání k Magistrátu města Ostravy, odboru vnitřních věcí. Ohlašovna rozhoduje o zrušení údaje o místu trvalého pobytu za podmínek stanovených zákonem a v souladu se správním řádem. Místem trvalého pobytu občana, jemuž byl údaj o místu trvalého pobytu zrušen, se stává po nabytí právní moci rozhodnutí sídlo ohlašovny, v jejímž územním obvodu byl občanovi trvalý pobyt zrušen.

  18. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Sankce nejsou stanoveny.

  19. Nejčastější dotazy na toto téma a odpovědi na ně
  20. Další související informace
  21. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  22. Související životní situace a návody, jak je řešit
  23. Za správnost návodu odpovídá útvar

    Úřad městského obvodu Ostrava-Jih, odbor správních činností

  24. Kontaktní osoba
    Jana Bilová
    referent - ohlašovna 12
    +420599430302 25 / Radnice, budova A
    Alice Kociánová
    referent - ohlašovna 11
    +420599430354 26 / Radnice, budova A
    Simona Přikrylová
    referent - matrika 07
    +420599430407 20 / Radnice, budova A
    Alena Tylečková
    referent - ohlašovna 14
    +420599430222 6 / Radnice, budova D
  25. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

    22.01.2024

  26. Popis byl naposledy aktualizován

    14.03.2024

  27. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno

  28. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace