Radnice

Vydávání matričních dokladů - rodný, oddací a úmrtní list

Základní zobrazení / Rozšířené zobrazení / Plné zobrazení

  1. Označení - pojmenování - životní situace

    Vydávání matričních dokladů - rodný, oddací a úmrtní list

  2. Základní informace k životní situaci

    Matriční doklady (rodný, oddací nebo úmrtní list) vydává matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela. Jde-li o narození, uzavření manželství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak matriční doklad vydá Úřad městské části Brno-střed - zvláštní matrika.

    Matriční úřad zašle prvopis matričního dokladu oprávněné osobě na doručenku do vlastních rukou nebo jej vydá po předložení platného průkazu totožnosti.

    Při ztrátě rodného, oddacího nebo úmrtního listu může matriční úřad vydat jeho druhopis.

  3. Kdo je oprávněn v této věci jednat(podat žádost apod.)

    Matriční úřad vydá matriční doklad:

    • fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny (manželovi, rodičům, dětem, prarodičům, vnukům a pravnukům), jejím sourozencům a zplnomocněným zástupcům)
    • pro úřední potřebu státních orgánů nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků
    • statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31.12.1949
    • fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků

    Matriční úřad vydá školským zařízením pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči rodný list fyzické osoby umístěné v těchto zařízeních.

    Úmrtní list může být vydán fyzické osobě, která na jeho vydání prokáže právní zájem nebo která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti.

  4. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

    Splnění všech požadovaných náležitostí.

  5. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace

    Žadatel se obrátí osobně nebo písemně na matriční úřad, do jehož správního obvodu spadá obec, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad jde, narodila, uzavřela manželství nebo zemřela.

    Jde-li o narození, uzavření manželství nebo úmrtí státního občana České republiky v cizině, pak na zvláštní matriku v Brně (Úřad městské části Brno-střed).

    Matriční úřad ÚMOb Ostrava-Jih zapisuje matriční události na území:

    • Ostrava-Jih (Bělský Les, Dubina, Hrabůvka, Výškovice, Zábřeh)
    • Hrabová
    • Proskovice
  6. Na které instituci životní situaci řešit

    Příslušné matriční úřady, které:

    • přijímají žádosti o vydání matričních dokladů - rodného, oddacího a úmrtního listu
    • vydávají rodné listy
    • vydávají oddací listy
    • vydávají úmrtní listy
  7. Kde, s kým a kdy můžete tuto životní situaci řešit

    Úřad městského obvodu Ostrava-JIh, Horní 3, Ostrava-Hrabůvka

    odbor správních činností, matrika

    budova A, přízemí, kancelář č. 17, 18 a 19

     

    Úřední hodiny:

    pondělí                 8.00 - 12.00 a 13.00 - 17.00 hod.

    středa                   8:00 - 12:00 a 13:00 - 17:00 hod.

    čtvrtek                  8.00 - 11.30 a 12.30 - 16.00 hod.

    Lubomíra Chudá
    referent - matrika 04
    +420599430299 17 / Radnice, budova A
    Marcela Kohutová
    referent - matrika 05
    +420599430219 19 / Radnice, budova A
    Elen Šperlínová
    referent - matrika 06
    +420599430385 18 / Radnice, budova A
  8. Jaké doklady je nutné mít s sebou

    Žadatel předloží:

    • doklad, kterým prokáže svoji totožnost, popřípadě
    • veřejnou listinu (například rodný list, rodný a křestní list, případně oddací list) nebo listinu, ze které bude možné dovodit, že zápis narození, uzavření manželství nebo úmrtí se týká členů jeho rodiny, nebo jeho sourozenců, nebo kterým prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jeho práv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků

    Pokud žádost vyřizuje zplnomocněný zástupce, je třeba předložit také ověřenou plnou moc.

  9. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

    Předepsané formuláře nejsou stanoveny.

  10. Jaké jsou správní a jiné poplatky a jak je máte uhradit

    Za vydání prvopisu matričního dokladu se nevybírá žádný správní poplatek.

    Za vydání stejnopisu rodného, oddacího či úmrtního listu nebo dokladu o registrovaném partnerství je třeba uhradit správní poplatek ve výši 300,- Kč (v hotovosti, případně poštovní poukázkou).

    Je-li k dokladu připojován vícejazyčný standardní formulář, hradí se dalších 100 Kč.

  11. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Lhůta pro vyřízení je do 30 dnů.

  12. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

    Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

  13. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

    Další činnosti nejsou stanoveny.

  14. Elektronická služba, kterou lze využít

    Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.

  15. Podle kterého právního předpisu se postupuje
    • Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení v platném znění
    • Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení v platném znění
    • Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění
  16. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání matričního dokladu je možné podat odvolání, a to do 15 dnů ode dne jeho doručení.

    Odvolání se podává prostřednictvím toho matričního úřadu, který rozhodnutí vydal.

  17. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

    Sankce nejsou stanoveny.

  18. Příslušné informace můžete získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě
  19. Související životní situace a návody, jak je řešit
  20. Popis byl naposledy aktualizován

    14.03.2024

  21. Datum konce platnosti popisu

    Neuvedeno